گروه بندی عناصر جدول تناوبی

عناصر و گروه های جدول تناوبی

ما معمولاً فقط به نام عناصری که ستون ها و ردیف های جدول تناوبی را پر می کنند توجه می کنیم در حالی که یکی از دلایلی که جدول تناوبی را این قدر مفید کرده این است که وسیله ای برای مرتب کردن و گروه بندی عناصر است. این گروه ها در سراسر جدول تناوبی هستند.

دانشمندان این گروه بندی ها را براساس خواص شیمیایی عناصر انجام می دهند. روش های متعددی برای گروه بندی عناصر وجود دارد، اما آنها معمولاً به صورت فلزات، شبه فلزات، و غیر فلزات گروه بندی شده اند. اما گروه بندی های خاص تری هم انجام می شود. مانند گروه فلزات واسطه، عناصر خاکی نادر، فلزات قلیایی، هالوژن ها و گازهای نجیب.

عناصر و گروه های جدول تناوبی

عناصری که در هر گروه قرار می گیرند درواقع با شیوه متفاوتی با جهان خارج واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال فلزات رفتاری متفاوت با گازها دارند. حتی انواع مختلفی از فلزات هم وجود دارد. برخی از عناصر واکنش پذیر نیستند، در حالی که بقیه بسیار واکنش پذیرند و یا برخی از آنها هادی خوب جریان الکتریسیته محسوب می شوند.

چنان که گفته شد ستون های جدول تناوبی اغلب برای تعریف این گروه های عناصر مورد استفاده قرار می گیرند. گازهای نجیب همه در ستون سمت راست جدول قرار دارند. به این ستون برچسب گروه صفر خورده است. عناصر دیگر هم که در مجموعه های دیگر قرار دارند ستون های دیگر را تشکیل داده اند.

نمونه هایی از گروه ها

-فلزات قلیایی
-فلزات قلیایی خاکی
-فلزات واسطه
-گازهای هالوژن
-گازهای نجیب

نمونه هایی از خواص فیزیکی

-تراکم
نقطه جوش
نقطه ذوب
هادی بودن
ظرفیت گرمایی

نمونه هایی از خواص شیمیایی

-ظرفیت
-واکنش پذیری
-رادیو اکتیویته بودن

منابع:

http://www.chem4kids.com/files/elem_families.html

http://chemistry.about.com/library/weekly/blgroups.htm

مطالب مرتبط:

جدول تناوبی چیست؟ (با تصویر جدول)

فهرست عناصر جدول تناوبی

تعریف فلزات و خواص آنها

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top