ترکیبات تشکیل دهنده زمین

ساختمان زمین

روزی روزگاری در میلیاردها سال پیش، مجموعه کاملی از اتم ها در اطراف و اکناف جهان شناور بودند. این اتم ها و مولکول ها به آرامی گرد هم آمدند و چیزی که ما به آن زمین می گوییم را تشکیل دادند. در حال حاضر زمین توپ بزرگی از ماده است که یک بار در سال به دور خورشید می گردد. چه چیزی داخل این سیاره است؟ درواقع بیشتر زمین از گوشته و هسته تشکیل شده است.

ساختمان زمین

وقتی که زمین و مواد داخلش گرد هم آمدند، قوانین تراکم وارد عمل شدند. این قوانین توضیح می دهند که چگونه مواد سنگین تر به سمت وسط زمین منتقل شدند و مواد سبک تر به سمت بالای زمین رفتند. درست مثل شن و ماسه که سنگین ترند و ته لیوان آب ته نشین می شوند.

گوشته

دانشمندان گوشته را به دو بخش تقسیم می کنند. این دو بخش گوشته بالایی و گوشته پایینی هستند. تفاوت های بسیار اندکی بین این دو لایه وجود دارد. گوشته بالایی حاوی الیوین (سنگی بسیار ویژه)، ترکیبات دارای دی اکسید سیلیکون و ماده ای به نام پریدوتیت است.

گوشته پایینی جامدتر از گوشته بالایی است. این گوشته حاوی مقدار زیادی سنگ الیوین، آهن، منیزیم و بسیاری از ترکیبات سیلیکات (ترکیباتی که با SiO2 هستند) است.

هسته

برخلاف تصور برخی زمین دو هسته ندارد. دانشمندان هسته را نیز مانند گوشته به دو لایه تقسیم بندی می کنند. اولی هسته خارجی است. کره عظیمی از آهن مذاب (Fe) را تصور کنید که در اطراف هسته داخلی شناور و روان است. این لایه درواقع مایع است. هسته خارجی بسیار داغ است و زیر فشار زیادی قرار دارد. به خصوص موضوع مهمی که درباره هسته خارجی وجود دارد این است که این لایه هسته، میدان مغناطیسی زمین را ایجاد می کند. هسته خارجی یک آهنربای بزرگ در مرکز سیاره است.

هسته داخلی زیر فشار حتی بیشتری قرار دارد. با این که هسته داخلی به داغی هسته خارجی است، اما فشار از بالا باعث می شود که هسته داخلی جامد باقی بماند. براساس قوانین تراکم، متراکم ترین، فشرده ترین و سنگین ترین مواد در درون هسته یافت می شوند. آهنی که در هسته داخلی قرار دارد آهنی خالص مانند آهن هسته خارجی نیست. بلکه هسته داخلی ترکیباتی دارد که عنصر آهن را مورد استفاده قرار می دهند.

منبع: http://www.geography4kids.com/files/earth_composition.html

مطالب مرتبط

زمین

داخل زمین

فضای آهن ربایی زمین

پاسخ برخی از پرسش های رایج درباره زمین

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top