جزایر ایرانی خلیج فارس

خلیج فارس

 حمیده احمدیان راد

خلیج فارس

وقتی در اکثر نقاط کشور مردم از برف و سرما در مضیقه قرار می گیرند، بیشتر جزایر خلیج فارس دوره آب و هوای دلپذیرشان را سپری می کنند. گیاهان و  گل های خاص آن دوره زیبایی و شکوفایی را تجربه می کنند و ساکنان محلی و مسافران با لباس های خنک از لطافت هوا استفاده می کنند.

در میان یکی از مهم ترین خلیج های دنیا و شاید مهم ترین خلیج دنیا، جزایری متعلق به کشور باستانی ایران وجود دارند که بی شک هر بیگانه ای به آنها رشک می ورزد.

به عقیده زمین شناسان حدود پانصد هزار سال پیش، شکل اولیه خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران به وجود آمد و با گذشت زمان بر اثر تحولات زمین شناسی به شکل کنونی درآمد. برخی از جزایر این پهنه آبی زیبا نظیر قشم و کیش دنباله کوه های زاگرس هستند و جزایری نظیر هرمز و ابوموسی از جنس گنبدهای نمکی هستند. بسیاری از این جزایر مأمن گونه های مختلف جانوری هستند و برخی از آنها از این نظر حفاظت شده قلمداد می شوند. برخی از این جزایر به خاطر تاریخ کهن ایران دارای آثار به جا مانده از هزاران سال پیش هستند. از زمانی حتی پیش از داریوش اول که از راه “دریایی که از پارس می آید” یا به عبارتی خلیج فارس روانه دریای مدیترانه شد و برای رسیدن به این دریا فرمان کندن کانال سوئز را داد.

از طرف دیگر نیز در خلیج فارس جانوران دریایی ای زندگی می کنند که برخی از آنها زیباترین موجودات دریایی هستند و این موجودات در پهنه های آبی کنار این جزایر فراوانند. همه اینها موجب شده جزایر ایرانی خلیج فارس ظرفیت های بالقوه ای برای توسعه خود و کشورمان ایران داشته باشند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top