ضد ماده چیست؟

ضد ماده

ضد مادهضد ماده چیزی واقعی است، نه این که فقط در داستان های علمی تخیلی درباره آن نوشته شده باشد. گمانه زنی های زیادی درباره ضد ماده ها وجود دارد.

ضد ماده چیست؟

ضد ماده، ماده ای است که بار الکتریکیش معکوس می شود. ضد الکترون ها که «پوزیترون» نامیده می شوند، شبیه یک الکترونند اما با بار مثبت. ضد پروتون ها شبیه به پروتون ها هستند منتها با بار منفی. پوزیترون ها، ضد پروتون ها و ضد ذره های دیگر را معمولاً می توان در آزمایشگاه شتاب دهنده ذرات، مانند «سرن» اروپا ایجاد کرد و حتی می توان آنها را برای برای روزها یا هفته ها ذخیره کرد.

همچنین ضد ماده ضد نیروی جاذبه نیست. نظریه ای که در حال حاضر در این زمینه وجود دارد این است که گرانش همان طور که در مورد ماده عادی رفتار می کند در رابطه با ضد ماده هم همان گونه رفتار می کند. البته این نظریه به صورت تجربی تأیید نشده است.

دانشمندان در حال حاضر به دنبال فناوری استفاده از ضد ماده برای مقاصد پزشکی و ساخت موشک های ضد ماده هستند. موشک ضد ماده به طبقه ای از موشک ها گفته می شود که قرار است از ضد ماده به عنوان منبع انرژی آنها استفاده شود. چندین طرح برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

در حال حاضر برای این که یک میلی گرم ضد ماده ایجاد شود به یک صد میلیارد دلار نیاز است. یک میلی گرم ضد ماده بیشتر از آن چیزی است که برای اهداف تحقیقاتی مورد نیاز است اما به این میزان برای برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ نیاز است. در نتیجه برای این که تولید ضد ماده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد لازم است این قیمت کاهش یابد.

منبع: http://www.nasa.gov/centers/glenn/technology/warp/antistat.html

مطالب مرتبط

تعریف الکترون

ماده، حالت ها و انواع تغییرات آن

انواع منابع انرژی

واقعیاتی درباره گرانش یا جاذبه

ماده چیست؟

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top