لئوناردوداوینچی که بود؟

لئوناردو داوینچی

 حمیده احمدیان راد

لئوناردو داوینچی

لئوناردوداوینچی نه تنها هنرمند و مجسمه ساز بزرگی بوده است، بلکه به عنوان مهندس،‌ دانشمند و مخترع نیز شناخته می شود.

لئوناردو در 15 آوریل سال 1452 در نزدیکی شهر "توسکان وینچی" کشور ایتالیا متولد شد. او پسر یک وکیل محلی بود. داوینچی مدتی در فلورانس شاگرد نقاش و مجسمه سازی به نام "آندره آدل وروچیو"  Andrea del Verrocchio بود و در سال 1478 استادی مستقل شد. بعد در حدود سال 1483 به سوی میلان حرکت کرد و برای خانواده "اسفوزا" Sforza، حکمران شهر، به عنوان مهندس، مجسمه ساز و نقاش و معمار شروع به کار کرد. از سال 1495 تا 1497 او نقاشی ای دیواری به نام "شام آخر" را در سالن ناهارخوری صومعه "سنتا ماریا دل گرزی"Santa Maria delle Grazie میلان کشید. برای دیدن نقاشی شام آخر اینجا را کلیک کنید.

داوینچی در میلان ماند تا این که شهر در سال 1499 به وسیله فرانسه مورد تهاجم قرار گرفت و خانواده اسفوزا مجبور به فرار شدند. در مدتی که داوینچی در فلورانس بود، چند عکس و تصویر از چهره ها کشید. اما تنها تصویری که از این چهره ها باقی ماند تابلوی مشهور مونالیزا است (1503-1506). برای دیدن نقاشی مونالیزا اینجا را کلیک کنید.

شهرت نقاشی هایی که از داوینچی باقی مانده باعث می شود که او را یک هنرمند مشهور به حساب آوریم. اما هزاران صفحه از نوشته هایی که از او به جا مانده نیز افکار درخشانش را به نمایش می گذارد. داوینچی درباره زمین شناسی،‌ ساختمان بدن انسان (او ساختمان بدن انسان را مطالعه می کرد تا شکل انسان را به طور دقیق نقاشی کند)، پرواز، جاذبه زمین و چشم کار کرد. او اغلب در یک صفحه کاغذ از موضوعی به موضوعی دیگر می پرید.

داوینچی در سال 1506 به میلان برگشت و تا سال 1513 در آنجا ماند. سپس به رم رفت و سه سال در آنجا ماند. در سال 1517 در حین تهاجم پادشاه فرانسه، فرانسیس اول به رم، لئوناردو به منطقه ای در فرانسه حرکت کرد و در دوم می 1519 در همان جا از دنیا رفت.

اگر همه آثار به جا مانده از داوینچی به شکل قابل فهمی منتشر می شد، جایگاه داوینچی به عنوان یک دانشمند پیشرو هم فراتر از این می رفت. بنابراین داوینچی کسی است که نبوغش هم به عنوان دانشمند و هم به عنوان هنرمند مورد توجه است. در واقع او یک مهندس هنرمند بوده است. نقاشی های او هم علمی و بر اساس فهم عمیق از کارکرد بدن انسان و فیزیک نور و سایه بوده است. در واقع اوعلمش را با زبان هنر بیان می کرد و طراحی هایش نشان می دهد که او چه فهمی از جهان داشته است.

منبع: http://www.bbc.co.uk/history/historicfigures/da_vinci_leonardo.shtml

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top