کشف راز 65 میلیون ساله سه عضو یک خانواده دایناسور

دایناسورها

 محمدرضا کریمی

طی چند دهه سه جمجمه مختلف از دایناسورها در زمان های مختلف در شمال ایالات متحده آمریکا کشف شد. اولین جمجمه در سال 1931 پیدا شد. این جمجمه بزرگ و گرد بود. دومین جمجمه که در سال 1983 پیدا شد، کوچک تر و باریک تر بود و زایده هایی میخ مانندی از پشت سرش بیرون زده بود. سومی هم که شاخ های کوچکی روی پوزه اش داشت در سال 2006 کشف شد. این جمجمه از دوتای دیگر کوچک تر بود.

دایناسورها

مثل همه داستان های خوب، برای این داستان هم پایان جالبی وجود داشت. به این ترتیب که دانشمندان تا مدت های طولانی فکر می کردند که این سه جمجمه به سه نوع مختلف از دایناسورها تعلق دارد. اما «جک هورنر» دیرینه شناسی که در موزه ای در مونتانای آمریکا کار می کند این نظر را قبول نداشت. طبق مطالعات جدیدی که به وسیله او و تیمش انجام شد، مشخص شد که بیشتر محتمل است که این سه جمجمه به یک بچه، یک نوجوان و یک بزرگسال از یک نوع دایناسور تعلق داشته باشند.

هر سه این دایناسورها حدود 65 میلیون سال قبل، در جایی که حالا در آمریکا مونتانا و داکوتای جنوبی نامیده می شود زندگی می کردند.

هورنر وقتی به این موضوع که این سه جمجمه به سه نوع مختلف از دایناسورها تعلق دارند شک کرد که راجع به مطالعاتی که درباره دایناسورهای نوک اردکی انجام گرفته بود چیزهایی شنید. در این مطالعات دانشمندان فهمیدند که یک سری از جمجمه ها که همه از دایناسورهای مختلف به نظر می رسیدند، در واقع از یک نوع دایناسور در سنین مختلف بوده اند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top