آیا آب شدن یخ های قطب شمال مزایایی هم دارد؟

قطب

قطبآب شدن یخ های قطب شمال نه تنها برای تولید انرژی مهم است بلکه برای حمل و نقل انواع کالاها هم مفید است. گرم شدن هوا امکان باز شدن مسیرهای حمل و نقل در قطب شمال تا سال 2050 را به وجود آورده است.

با آب شدن یخ های قطب شمال یک راه مستقیم و سراسری برای نقل و انتقال کالا از آسیا به ساحل شرقی آمریکا ایجاد می شود که سریع ترین راه ممکن هم هست. این مسیر در حال حاضر غیرقابل دسترس است.

هم اکنون بیشترین ترافیک برای حمل و نقل کالا بین آمریکا و آسیا در کانال سوئز و کانال پاناما است و البته این مسیر کماکان به جای خود باقی خواهد بود. منتها تا اواسط قرن مسیر قطب شمال هم به مسیری که از نظر اقتصادی با دوام است تبدیل می شود. جایی که با گرم شدن آب و هوا انتظار می رود مسیرهای جدید دریایی باز شود که در حال حاضر غیرقابل نفوذند.

به این ترتیب در میان در کش و قوس بحث برسر گرم شدن کره زمین و ذوب یخ های قطبی برخی از کشورها منتظر نتایج ذوب یخ های قطب شمالند. به ویژه این که ذوب یخ ها حمل و نقل سوخت های فسیلی را که از قضا متهم اصلی تولید گازهای گرم کننده سیاره است را آسان می کند.

نتیجه آب شدن یخ های قطب شمال، شمار بی سابقه ای از تانکرها است که امکان دسترسی به مسیر کشتیرانی این منطقه را پیدا می کنند و به این ترتیب یک مزیت صنعتی بالقوه در قطب شمال ایجاد می شود.

با آب شدن یخ های قطب شمال مسیرهایی درست می شود که از طریق تنگه برینگ از اروپا به بازارهای آسیایی امتداد می یابند. تنگه برینگ آلاسکا و روسیه را تقسیم می کند. این مسیر 40 درصد کوتاه تر از مسیر کشتیرانی ای است که از کانال سوئز می گذرد.

روسیه درحال حرکت به سوی صادرات نفت و گاز قطب شمال به چین و دیگر اقتصادهای شرق دور است و فکر می کند که درنهایت این مسیر به رقیب کانال سوئز تبدیل می شود.

وزیر نفت نروژ هم  گفته که اگر روند ذوب شدن یخ ها ادامه یابد، زمانی فرا می رسد که طیف وسیعی از محموله ها فراتر از محصولات نفتی، نظیر سنگ آهن و زغال سنگ را می توان از طریق آب های قطب شمال انتقال داد.

همچنین مسیر شمال غربی کانادا هم به یک مسیر کشتیرانی که از لحاظ اقتصادی قابل دوام است تبدیل می شود.


زمانی که تابستان قطب شمال بدون یخ خواهد شد
یخ دریاهای قطب شمال خیلی زودتر از آن چه تاکنون تصور می شد یعنی قبل از سال 2050 آب خواهد شد. قسمت عمده این یخ ها نیز ظرف یک تا دو دهه آینده از میان خواهد رفت. از دست رفتن سریع یخ های قطب شمال واضح ترین نشانه تغییرات آب و هوایی در جهان شمرده می شود. آب شدن یخ های این منطقه بر آب و هوای سراسر نیمکره شمالی، اکوسیستم ها و دسترسی های اقتصادی آن اثر می گذارد. فهم این تغییرات به ما کمک می کند تا تصویر دقیق تری از آن چه پیش رو داریم به دست آوریم و بهتر با آنها تطبیق پیدا کنیم.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top