اثر زبان و فرهنگ ایرانی و اسلامی بر کشور انگلستان

 ایسلا روزراون روزنامه نگار انگلیسی

ترجمه: حمیده احمدیان راد

در غرب رشته هاى پزشکى، علوم، معمارى، هنرها و صنایعی که ریشه اسلامى دارند، مشهور هستند. بنابراین شاید بسیارى باور نکنند که تماس هاى دور تاریخى با جهان اسلام چگونه روى زندگى روزانه مردم غرب هم تأثیر گذاشته است. صف محصولاتی که تجارت با مسلمانان به بریتانیا آورد، تنها به میخک، شب بو، سپریا، دارچین، جوز هندى، هل، زرچوبه، زنجبیل و زعفران محدود نمى شود، بلکه تأثیرات بسیار گسترده تر از اینهاست. چه کسى مى تواند زندگى انگلیسى را بدون شکر، چاى یا قهوه تصور کند. به راستى مزه کیک کریسمس انگلیسى بدون مارزیپان [لایه اى از آرد و بادام] که لایه هایى از خامه و شکر روى آن را مى گیرد، به چه شبیه مى شد؟ چگونه مى توان مارزیپان را بدون بادام تصور کرد؟ مرباى روى نان برشته را چطور مى شود از یاد برد؟ در حقیقت اگر بریتانیا بازرگانى با مسلمانان را شروع نکرده بود، در عرصه مواد غذایى و شمارى از محصولات دیگر هنوز در عصر تاریکى به سر مى برد.

مورد دیگرى که غربى ها و به طور کلی جهانیان به طور گسترده از آن استفاده مى کنند، چک است. اگر مسلمانان چک را اختراع نکرده بودند، حالا با خوشحالى نمى توانستیم آن را بین خودمان رد و بدل کنیم. چیزهاى دیگرى هم وجود دارند که ممکن است کاربردشان اینقدر عادى نباشد، ولى به قدر کافى شناخته شده اند. آنها هم مى توانند به روابط فرهنگ ها مربوط باشند.

شکلات، پنبه، پارچه براق یا تافته، ابریشم، ساتن، شربت، پارچه زبر کتانى، کاروان، ورزشگاه، خانه کوچک یک طبقه (تک سرا)، بازار، پرتقال و تنبور از آن جمله اند. آیا طرفداران و هواداران سینه چاک فوتبال آرسنال که برایشان طبیعى شده، با دیدن اولین خارجى، جنگ و دعوا راه بیندازند، تا به حال سعى کرده اند بدانند نام باشگاهی که عاشقش هستند، از کلمه ای عربى که به معناى زرادخانه است ریشه گرفته و یا می دانند موقعى که فریاد مى زنند (Oi bint) «اوى بینت» bint همان بنت به معناى دختر در زبان عربى است؟

نامگذارى آسمان شب یا دست کم فاصله گذارى آن در نقشه هم از مسلمانان شروع شده. تعیین مسیر ستارگان با استثنائات اندکى اسامى عربى دارند. در واقع یکى از عرصه هاى دیگری که از مسلمانان بیشترین تأثیر را گرفته، زبان انگلیسى است.

فهرستى که در پى مى آید، گویاى همه موارد نیست، اما نشان مى دهد چگونه زبان و فرهنگ بریتانیا از اسلام و پیروان آن تأثیر گرفته.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top