امکان پیش بینی بروز بیماری ها در عمر هر فرد

تحقیقات

حمیده احمدیان راد

تحقیقاتتلومرها عقده های پروتئینی کلاه مانندی در انتهای کروموزوم ها هستند. محققان می گویند این نشانگر زیستی تقریباً در آغاز سن 22 سالگی توانایی ما برای مبارزه با سرماخوردگی پیش بینی می کند. آنها می گویند که طول تلومرها نشان دهنده میزان مقاومت فرد در برابر عفونت های تنفسی در جوانی و میانسالی است. به این ترتیب کسانی که تلومرهای کوتاه تری دارند بیشتر احتمال دارد به ویروس سرماخوردگی مبتلا شوند.

همچنین تنها از حدود سن 22 سالگی به بعد با استفاده از طول تلومر می توان پیش بینی کرد که فردی به عفونت مبتلا می شود یا نه. با افزایش سن افراد براساس طول تلومرها حتی می توان پیش بینی های قوی تری به دست داد.

هنگامی که تلومرهای یک سلول کوتاه می شوند، تواناییشان را برای انجام فعالیت طبیعی از دست می دهند و در نهایت می میرند.

محققان مدت ها است می دانند داشتن تلومرهای کوتاه تر با شروع پیری زودرس و بیماری های مرتبط با آن از قبیل بیماری های قلبی عروقی و سرطان و نیز با مرگ و میر افراد مسن در ارتباط است. افرادی که در اواخر 50 سالگی و بالای آن قرار دارند تلومرهای کوتاه تری دارند و خطر بزرگ تری در زمینه ابتلا به بیماری و مرگ و میر آنها را تهدید می کند.

جوان ترها هم طول تلومرهایشان متفاوت است و دانشمندان می خواهند بدانند که طول تلومرها در جوان ها چه معنایی در زمینه سلامتیشان دارد.

تا حالا مشخص شده که که طول تلومر یک نشانگر نسبتاً سازگار در سراسر عمر هر فرد است و با استناد به آن می توان استعداد بیماری را در بزرگسالی پیش بینی کرد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top