تطبیق نداشتن رنگدانه پوست با نور خورشید

ملانین

حمیده احمدیان راد

ملانینبا افزایش جابجایی انسان ها و شهرنشینی، سازگاری ای که در مدت صدها هزار سال در پوست انسان ها ایجاد شده از بین می رود. حدود دو میلیون سال پیش، رنگدانه ملانین که عامل ایجاد رنگ در پوست است شروع به تکامل کرد و به این ترتیب واکنش بدن به اشعه ماورای بنفش خورشید تنظیم شد. اما انسان های عصر جدید بر خلاف اجدادشان تحرک بیشتری دارند و به مناطق با نور شدیدتر یا کمتر مهاجرت می کنند. این باعث می شود یا به اندازه کافی نور خورشید دریافت نکنند و یا بین رنگ پوستشان و اشعه ماورای بنفش عدم تطابق به وجود آید.

به طورکلی مقداری نور خورشید برای بدن لازم است تا ویتامین D ساخته شود و ویتامین D هم به بدن کمک می کند تا کلسیم جذب کند. سلول های حاوی رنگدانه ملانین در داخل لایه اپیدرم (خارجی) پوست قرار دارند و افراد با پوست تیره تر ملانین بیشتری در پوستشان دارند. ملانین از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می کند که می تواند پوست را بسوزاند و در طول زمان خاصیت ارتجاعی آن را کاهش دهد. اشعه ماورای بنفش همچنین می تواند باعث تخریب فولات شود که برای تقسیم سلولی حیاتی است.

اما برخی از انسان ها با پوست تیره تر و ملانین بیشتر در پوستشان از حوالی خط استوا دور می شوند و به جاهایی نقل مکان می کنند که اشعه خورشید شدید نیست و برعکس.

افراد با پوست تیره تر ممکن است به مناطقی با نور کمتر بروند و آنهایی که رنگدانه کمتری دارند به خط استوا نزدیک تر شوند و این مشکلاتی را در زمینه نحوه مواجهه آنها با اشعه ماورای بنفش یا ساخت ویتامین D در بدنشان ایجاد می کند.

افراد با پوست روشن تر که ملانین کمتری در پوستشان دارند و به مناطقی با نور شدیدتر خورشید می روند در مواجهه با اشعه ماورای بنفش خورشید دچار مشکل می شوند. افراد با پوست تیره تر و به عبارتی دارای ملانین بیشتر هم به نور شدیدتری نیاز دارند تا ویتامین D در بدنشان ساخته شود درحالی که به مناطق با نور کمتر مهاجرت می کنند. این در حالی است که انسان های اولیه به طور کلی تنها چند کیلومتر را طی می کردند..

علاوه بر این بیشتر مردم و تقریباً 60 درصد آنها در حال حاضر شهرنشین شده اند و به میزان محدودتری در معرض نور خورشید قرار می گیرند. آنها در داخل خانه یا مکان های سرپوشیده کار و زندگی می کنند که تواناییشان را برای ساخته شدن ویتامین D در پوستشان کاهش می دهد. حتی امروزه کشاورزان هم کمتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند. این موضوعات مشکلاتی بهداشتی برای انسان امروزی ایجاد می کند چراکه یا مردم به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی کنند و یا بین رنگ پوستشان و اشعه ماورای بنفش عدم تطابق وجود دارد. این امر می تواند برای بسیاری از انسان ها فاجعه ای در زمینه دریافت ویتامین D به وجود آورد.

محققان برای غلبه بر این قبیل مشکلات که گاهی به سرطان پوست نیز می انجامد امن ترین و ارزان ترین راه را استفاده از مکمل های ویتامین D می دانند که به طور گسترده ای در دسترس است. آنها در تحقیقات قبلی به این نتیجه رسیده بودند که انسان های اولیه از پوستی صورتی برخوردار بودند که خزی سیاه روی آن را پوشانده بود و بسیار شبیه به شامپانزه های امروزی بودند. به این ترتیب پوست یک ضدآفتاب طبیعی داشت. اما با از بین رفتن موی بدن یک رنگدانه تیره دایمی جای آن را گرفت که ابزار تکاملی مهمی برای مدیریت بدن در هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش بود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top