انسان ها چه موقع لباس پوشیدند

انسان هومواراکتاس

 محمدرضا کریمی

انسان هومواراکتاسمحققانی که با استفاده از دی ان ای به ردیابی تقسیم و تکامل شپش های سر و بدن انسان از یکدیگر پرداخته اند، به این نتیجه رسیده اند که شپش بدن در حدود 190 هزار سال پیش به وجود آمده. آنها می گویند که شپش بدن بلافاصله بعد از این که اولین انسان ها شروع به پوشیدن لباس کردند، تکامل پیدا کرده است.

این برآورد اهمیت زیادی دارد چراکه بر دانش اندکی که درباره نحوه توسعه فرهنگی انسان وجود دارد می افزاید. پوشیدن لباس مهم بوده برای این که به انسان ها کمک کرده تا در مناطق سرد ساکن شوند.

محققان پیش از این، براساس شواهد اندکی که وجود داشت، درباره زمان لباس پوشیدن انسان حدس های مختلفی می زدند. این تخمین ها از یک میلیون سال تا 40 هزار سال قبل را شامل می شد.

این منطقی است که انسان ها یا شاید نئاندرتال های ساکن در زیستگاه های سرد اروپا در حدود 190 هزار سال پیش و از زمانی که بیشتر موی بدنشان را از دست داده اند و ابزارهای سنگی درست کرده اند، به پوشیدن لباس روی آورده باشند. آنها در آن زمان یاد گرفته اند که چگونه برای کندن پوست حیوانات ابزار سنگی بسازند. تخمین زده می شود که انسان تکامل یافته تر هوموساپینس هم در حدود 200 هزار سال قبل به وجود آمده باشد.

محققان می گویند شپش بدن می توانسته در تنها چند نسل از شپش سر تکامل پیدا کرده باشد. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که براساس آن بتوان گفت که شپش سر از شپش بدن تکامل یافته است.

منبع: http://www.wired.com/wiredscience/2010/04/body-lice

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top