برخی از وقایع ناشی از گرم شدن زمین 2

یخ 1600 ساله آند در مدت 25 سال ذوب شده

یخ های دوران یخبندان رشته کوه های آند پرو که تشکیل آنها دست کم 1600 سال به طول انجامیده تنها در مدت 25 سال ذوب شده اند. دانشمندان می گویند افزایش دما وضعیت زمین را از حالت طبیعی خارج کرده. گرم شدن زمین کلاهک های یخی پرو و بزرگ ترین بستر یخی استوایی جهان واقع در این کشور را ذوب کرده است. ذوب سریع یخ ها گیاهانی که پس از عصر یخبندان در هزاران سال قبل به دام افتاده بودند را نمایان کرده است. محققان می گویند گرم شدن زمین بزرگ ترین اثر را در عرض های جغرافیایی بالا و ارتفاعات به جا گذاشته است و به نظر می رسد ارتفاعات بالا در مناطق استوایی آند بسیار به این گرما حساسند. یخچال های طبیعی به سرعت در حال ذوب شدنند و این موضوع نگرانی هایی را در رابطه با منابع آب مورد استفاده مردم منطقه به وجود آورده است.

تغییر پوشش سبز عرض های شمالی

براساس گزارش یک گروه بین المللی از محققان تغییرات آب و هوایی و افزایش اثرات گلخانه ای پوشش سبز عرض های جغرافیایی شمالی را تغییر می دهد. به این ترتیب رشد گیاهان و میزان پوشش گیاهی در این مناطق به شکل کنونی باقی نمی ماند و تعداد آتش سوزی در جنگل ها، میزان خشکسالی ها و هجوم آفات نیز افزایش می یابد. درنهایت رشد پوشش گیاهی در عرض های جغرافیایی شمالی بسیار شبیه به عرض های جغرافیایی مشابه در نیمکره جنوبی زمین می شود. محققان می گویند مقدار کل حرارت در دسترس برای رشد گیاهان در عرض های شمالی در حال افزایش است و همین گرمای اضافی پوشش سبز این مناطق را افزایش می دهد. محققان می گویند از همین حالا نشانه های سبز شدن قطب شمال را می توان مشاهده کرد و تعداد فزاینده ای از درختچه های بلند و درختان در سراسر عرض های جغرافیایی شمالی دیده می شود. به این ترتیب اکوسیستم های این مناطق هم در حال تغییر است.

انعطاف جنگل های آمازون مقابل گرمایش زمین

با افزایش دما و تغییر الگوهای بارندگی دانشمندان نگران این هستند که بر سر جنگل های انبوه مناطق گرمسیری که حاوی غنی ترین شکل حیات است چه می آید و این موضوع به یکی از معماهای علم تبدیل شده است. حالا مطالعه ای جدید نشان داده این جنگل های انبوه در واقع به تغییرات آب و هوایی دست کم در مقیاس وسیع بسیار انعطاف پذیرند. این درحالی است که پژوهش های پیشین نشان داده بود در صورتی که زمین گرم شود جنگل های انبوه آمازون به احتمال زیاد خشک می شوند. مطالعه جدید براساس ایجاد مدل های رایانه ای نشان داده میزان زیست توده ها در اواخر قرن جاری میلادی حتی اندکی نیز افزایش خواهد یافت. البته دانشمندان می گویند معلوم نیست که گوناگونی بیولوژیکی هم به همین شکل حفظ شود.

رابطه افزایش کربن با ذوب یخ ها

هر بهار مقادیر عظیمی از آب حاصل از ذوب شدن برف ها در دشت های قطب شمال جریان می یابد. با این آب خاکی حمل می شود که حاوی مقادیر زیادی کربن است. این کربن بعداً به وسیله باکتری ها اکسید و به دی اکسید کربن تبدیل می شود. در حالی که نگرانی از بابت گرمایش زمین نگاه ها را متوجه ذوب یخ های قطب شمال کرده، اما به مقدار کربنی که در اثر فرایند ذوب یخ ها به آب های سطحی وارد می شود توجهی نمی شود. با ذوب این یخ ها مقادیر عظیمی کربن هم به دریاها و اقیانوس ها وارد می شود درحالی که این کربن حدود 40 درصد بیشتر احتمال دارد به دی اکسید کربن تبدیل شود.

آغاز ذوب یخ سیبری با افزایش 1.5 درجه ای  دما

افزایش دمای زمین به میزان 1.5 درجه سانتی گراد برای این که لایه های منجمد دایمی سیبری شروع به ذوب شدن کنند کافی خواهد بود. ذوب یخ های دایمی سیبری می تواند میزان عظیمی گاز دی اکسید کربن و متان منتشر کند و اثر گرمایشی گسترده ای را بر کره زمین به جا بگذارد. روند ذوب یخ ها ممکن است دهه ها به طور بینجامد و تغییرات گسترده ای نیز در سطح منطقه به جا بگذارد. ازجمله این که بر اکتشافات و خطوط لوله گاز طبیعی اثر می گذارد و صحرای گبی در مغولستان را بسیار مرطوب تر از حالا می کند.

کاهش 10 درصدی قابلیت کار در هوای گرم

روند افزایشی گرمای زمین قابلیت انجام کار را در شش دهه گذشته به میزان 10 درصد در گرم ترین نقاط کاهش داده و میزان از دست دادن قابلیت انجام کار تا اواسط قرن می تواند به دو برابر افزایش یابد. از آنجایی که هوای گرم تر رطوبت بیشتری را در خود نگه می دارد، در تابستان های گرم و داغ شرایط کاری سخت تری هم ایجاد می شود. افزایش درجه حرارت به میزان 6 درجه سانتی گراد این دشواری را بیشتر می کند و گرما و رطوبت درمناطق گرم حتی برای کسانی که خوابند و کار نمی کنند هم خطرناک می شود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top