ویژگی های جزایر و انواع آنها

جزیره

جزیره

جزایر، مناطقی از خشکی ها هستند که به قاره ای متصل نیستند و با آب احاطه شده اند. اغلب به گروهی از جزایر مجمع الجزایر گفته می شوند.

دو نوع اصلی از جزایر وجود دارد. جزایر قاره ای و جزایر اقیانوسی.

جزایر قاره ای بخشی از فلات قاره هستند. (فلات قاره بخشی از بستر دریا در اطراف یک خشکی بزرگ است که در آن دریا نسبتاً کم عمق است.) بریتانیای کبیر نمونه ای از جزایر قاره ای است. این جزیره روی فلات قاره اروپا قرار دارد.

جزایر اقیانوسی جزایری هستند که روی فلات قاره قرار ندارند. بسیاری از جزایر اقیانوسی به وسیله آتشفشان های زیردریایی تشکیل شده اند. مثل هاوایی که در اقیانوس آرام تشکیل شده است.

در این جا درباره برخی از جزایر مطرح جهان توضیحاتی ارایه می شود.

گرینلند
گرینلند بزرگ ترین جزیره غیر قاره ای جهان است. مساحت گرینلند 822706 مایل مربع (2129 کیلومتر مربع) است. وسعت گرینلند بیش از دو برابر وسعت دومین جزیره بزرگ جهان یعنی گینه نو است. با وجود وسعت زیاد جزیره گرینلند، جمعیت آن تنها حدود 56000 نفر است و یکی از کم جمعیت ترین مناطق جهان محسوب می شود. دلیل کم جمعیت بودن گرینلند این است که بیشتر این جزیره از یک ورقه یخ پوشیده شده است. گرینلند بخشی از قاره آمریکای شمالی است، اما به لحاظ سیاسی بخشی از اروپا محسوب می شود چراکه جزیی از کشور دانمارک است.

بریتانیای کبیر
بریتانیای کبیر نهمین جزیره بزرگ جهان و بزرگ ترین جزیره میان جزایر بریتانیا (شامل انگلستان، ایرلند و جزایر کوچک تر) است. بریتانیای کبیر سومین جزیره پر جمعیت جهان نیز هست. بریتانیای کبیر بخشی از اروپا است و در شمال غربی فرانسه قرار دارد.

ماداگاسکار
ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است. این جزیره در سواحل جنوب شرقی آفریقا واقع شده است. ماداگاسکار زیستگاه انبوهی از گونه های جانوری و گیاهی است. گونه هایی که در هیچ نقطه دیگری از زمین یافت نمی شوند. حدود 80 درصد حیات گیاهی و جانوری ای که در این جزیره یافت می شود تنها می توانند در ماداگاسکار وجود داشته باشند. وضعیت ماداگاسکار از این نظر به قدری منحصر به فرد است که برخی از دانشمندان به آن قاره هشتم اطلاق می کنند.

هونشو
هونشو بزرگ ترین جزیره در میان جزایر تشکیل دهنده کشور ژاپن است. این جزیره هفتمین جزیره بزرگ جهان است و با بیش از 100 میلیون نفر جمعیت، بعد از جزیره جاوا در اندونزی، دومین جزیره پر جمعیت جهان محسوب می شود. بلندترین کوه هونشو، کوه آتشفشانی فوجی است و بزرگ ترین شهر این جزیره نیز توکیو، پایتخت ژاپن است.

لوزون
لوزون جزیره اصلی در میان شمار زیادی از جزایری است که کشور فیلیپین را تشکیل می دهند. لوزون پنجمین جزیره پرجمعیت جهان است و شهر مانیل پایتخت فیلیپین در آن قرار دارد. خلیج مانیل به خاطر اندازه و محل قرارگیریش یکی از بهترین بنادر طبیعی جهان محسوب می شود.

واقعیت های خواندنی درباره جزایر جهان

-جزیره جاوا در اندونزی با بیش از 130 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین جزیره جهان است.

-بلندترین کوه موجود در یک جزیره، پانکیک جایا در جزیره گینه نو است.

برخی از جزایر ساخته دست انسانند. فرودگاه کانسای در کشور ژاپن در یک جزیره ساخت دست انسان احداث شده.

-اصطلاح جزیره بیابانی در مورد جزیره ای به کار می رود که هیچ انسانی بر روی آن زندگی نمی کند.

ناپلئون بناپارت در جزیره کرس متولد شد.

-بزرگ ترین جزیره در دریای مدیترانه، سیسیل نام دارد.

-تقریباً از هر 6 نفر یک نفر در جزیره زندگی می کند.

-جزیره قشم بزرگ ترین جزیره ایران، بزرگ ترین جزیره خلیج فارس و یکی از بزرگ ترین جزایر غیر مستقل جهان با موقعیتی استراتژیک است.

منبع: http://www.ducksters.com/geography/islands.php

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top