برخی راه های دور کردن خطر گرم شدن زمین

گرم شدن زمین

حمیده احمدیان راد

گرم شدن زمینبا روند کنونی افزایش گازهای گلخانه ای تلاش های جدی تری لازم است تا جلوی گرم شدن زمین و عواقب ناشی از آن گرفته شود؛ چراکه همین حالا سرزمین هایی از بنگلادش گرفته تا فلوریدای امریکا زیر آب رفته اند. خشکسالی و گرمای ویران کننده، رود یانگ تسه در چین و رودهایی در اوکراین را سیلابی کرده است. بارش باران های شدید در هند و امریکای شمالی نیز از جمله عواقب ناشی از گرم شدن زمین هستند. اگر بخواهیم بقیه نتایج گرم شدن زمین را ذکر کنیم، فهرست بلندبالایی می شود.

با تمام اینها گازهای گلخانه ای در حال بیشتر شدن هستند و به غلظت آنها دو بخش در میلیون در هر سال اضافه می شود.

حتی اگر میزان گازهای گلخانه ای به همین میزان کنونی یعنی 387 بخش در سال باقی بماند باز هم موجب گرم شدن زمین به میزان دو درجه می شود. این دو درجه بی خطر نیست و با همین دو درجه اثراتی منفی بر بسیاری از مناطق و سیستم ها بر جا خواهد ماند. اما اگر زمین بیش از این دو درجه گرم شود، تأثیرات جدی تر خواهد بود.

حالا تصور کنید که اگر افزایش گازهای گلخانه ای به همین میزان دو بخش در میلیون در هر سال ادامه یابد چه اثرات بدی در آب و هوای زمین به جا خواهد گذاشت. با این حساب چه کاری می توانیم انجام دهیم تا جلوی گرم شدن بیشتر از دو درجه زمین را بگیریم؟ دانشمندان توجهشان را بر یافتن پاسخ این پرسش متمرکز کرده اند. راه حل ها بطور عمده بر وضع مالیات بر دی اکسید کربن تولید شده و پایان دادن به روند از بین بردن جنگل ها به منظور انجام کشاورزی متمرکز است.

تراژدی در این است که در حال حاضر شانس زیادی برای این که زمین از دو درجه بیشتر گرم نشود وجود ندارد. اگر هم جهان 2/2 گرم تر شود از بین نمی رود منتها موضوع این است که در حال پیش رفتن به وضعیت فراتر از خطر هستیم.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top