برنده معتبرترین جایزه ریاضی

مریم میرزاخانی
مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی نخستین زنی در جهان است که معتبرترین جایزه در زمینه ریاضیات (درواقع نوبل ریاضی) را کسب کرده. مدال نوبل ریاضی در میان جوایز نوبل نیست و درنتیجه به طور جداگانه و با روال دیگری اهدا می شود. این مدال با عنوان مدال فیلدز هر 4 سال یک بار به یک ریاضیدان زیر 40 سال داده می شود. تمام 52 ریاضیدانی که از سال 1936 یعنی زمان ایجاد این جایزه آن را دریافت کرده بودند مرد بودند.

پرفسور مریم میرزاخانی استاد دانشگاه استنفورد آمریکا است و حوزه مطالعاتش هندسه فضای مدولی است. هندسه فضای ماژولی یک نهاد هندسی و جبری پیچیده است و به صورت جهانی توصیف می شود که داخل آن هر نقطه ای خودش به تنهایی یک جهان است.

میرزاخانی تعداد راه هایی که یک شعاع نور می تواند یک حلقه بسته را در یک جهان دوبعدی طی کند توصیف کرده. برای درک این موضوع فرد نمی تواند تنها در دنیای مبدأ خودش محدود شود و باید بفهمد چگونه در یک جهان تودرتو (مولتی ورس در مقابل یونیورس) از نظر ریاضیاتی سفر کند.

میرزاخانی از لحاظ ریاضیاتی راه های جدیدی را برای سفر به این فضاها نشان داده.

میرزاخانی زمانی که در ایران دانش آموز دبیرستانی بود در المپیاد جهانی ریاضی نمره کامل را دریافت کرد. او بازمانده یک تصادف است که طی آن تعدادی از دانشجویان رشته ریاضی دانشگاه صنعتی شریف که داخل یک اتوبوس بودند کشته شدند. میرزاخانی زمانی که جوان تر بود دوست داشت نویسنده شود. حالا وی به عنوان نخستین زنی که معتبرترین جایزه ریاضی جهان را دریافت کرده همه ریاضیدانان را حیرت زده کرده. از این به بعد همه دختران جهان می دانند که آنها هم می توانند روزی این جایزه را دریافت کنند.

مطلب مرتبط: چه کسانی در یادگیری ریاضی موفق ترند؟

 

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top