دستاوردهای حوزه سلامت 3

مرگ زودرس نتیجه رژیم غذایی غربی

پیروی از رژیم غذایی سبک غربی می تواند به مرگ زودرس منجر شود. رژیم غذای سبک غربی با گوشت قرمز زیاد و فراوری شده، اغذیه سرخ کرده و شیرین، فراورده های لبنی با چربی بالا و غلات تصفیه و پردازش شده شناخته می شود. این درحالی است که محققان می گویند این رژیم غذایی احتمال این که شخصی به سنین بالاتر برسد، از سلامتی کامل برخوردار باشد و قابلیت های خوبی از خود نشان دهد را کاهش می دهد. این سبک رژیم غذایی به طورکلی از شاخص غذای سالم که برای مقابله با بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی و عروقی و دیابت لازم است دور است.

راهی جدید برای حذف سموم از جریان خون

محققان می گویند به جای به کارگیری درمان های خاص برای هر سم می توان از یک روش جدید و پایه ای استفاده و سموم را از خون حذف کرد. به گفته آنها با به کارگیری نانواسفنج ها به راحتی می توان تأثیر طیف گسترده ای از سموم خطرناک را در جریان خون خنثی کرد. از جمله سموم قابل معالجه با این روش، سم باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها و زهر مارها و زنبورها هستند. به این ترتیب به جای به کارگیری درمان های خاص برای هر سم می توان از یک روش پایه ای استفاده کرد چراکه نانواسفنج ها قادرند سموم مختلف را صرف نظر از ساختار مولکولی شان جذب کنند.

تنبلی ژنتیکی است

یک تحقیق نشان می دهد صفات ژنتیکی مشخصی عامل مستعد بودن یا داشتن انگیزه بیشتر یا کمتر برای ورزش و فعالیتند. به عبارتی برخی از افراد به صورت ژنتیکی مستعد تنبل بودنند. محققان از بیش از 17000 ژن مختلف در یک بخش از مغز، 36 ژن که ممکن است نقش مهمی در استعداد افراد و انگیزه آنها برای فعالیت فیزیکی و بازی داشته باشند را شناسایی کرده اند و در ادامه تحقیقاتشان می خواهند اثر هر ژن را بر انگیزه ورزش بررسی کنند. براساس این مطالعه اگر یک فرد از نظر ژنتیکی مستعد نداشتن انگیزه برای ورزش و فعالیت باشد احتمال بیشتری دارد که دچار چاقی شود.

ساخت رگ های خونی بهتر با مهندسی بافت

یکی از موانع اصلی درمقابل جایگزینی قلب، ریه ها و کلیه ها نحوه مواجهه با رگ های خونی ای است که این بافت ها را زنده نگه می دارند. درحالی که تنها کافی نیست که یک قطعه بافت را آن گونه که می خواهید بسازید اگر آن را با خون تغذیه نکنید. درحال حاضر دو گروه از محققان در حال مطالعه بر روی رگ ها هستند و می گویند شواهدی وجود دارد که براساس آن می توان سلول های بنیادی بزرگسالان را از مغز استخوان دریافت کرد و به محلی که در آن رگ های خونی مورد نیاز است تزریق کرد. سلول های بنیادی بزرگسالان می توانند از کار رگ های خونی بزرگ تر پشتیبانی کنند و کار آنها را اتقا دهند. حتی محققان باور دارند بهتر کردن کار رگ های خونی می تواند برای بیماری هایی که بر سیستم گردش خون اثر می گذارند مثل دیابت اثر بگذارد و به عنوان مثال پای آنها را از قطع شدن نجات دهد.

بحث ممنوعیت استفاده کودکان از نوشیدنی های انرژی زا

دانشمندان می گویند نوشیدنی های با کافئین زیاد خطرات زیادی برای کودکان دارد. ازجمله مواردی از مرگ و میر کودکان براثر بیماری ها و حملات قلبی درنتیجه مسمومیت کافئینی ناشی از استفاده از این نوشیدنی ها گزارش شده است. خطرات این نوشیدنی های انرژی زای با کافئین بالا و اغلب شیرین، منجر به بحث های زیادی در محافل علمی و اجرایی جهان شده. برخی پیشنهاد ممنوعیت استفاده از نوشیدنی هایی با بیش از 180 میلی گرم کافئین را ارایه داده اند برخی نیز از ممنوعیت فروش نوشابه های انرژی زا به افراد زیر سن 21 سالگی سخن می گویند. گروهی نیز می گویند برچسب  های دقیق تری برای آگاهی بخشی به والدین مورد نیاز است. درحال حاضر کانادا با برداشتن گامی عملی میزان کافئین موجود در نوشابه های انرژی زا را تا 180 میلی گرم محدود کرده است.

یک پیشنهاد برای داشتن خواب بهتر

محققان می گویند ورزش کردن در هر موقع از شب و روز خواب را بهبود می بخشد. این نتیجه پس از نظرسنجی از 1000  فرد بزرگسال بین سنین 23  و 60  سالگی به دست آمده شده و نشان می دهد کسانی که ورزش های سنگینی مثل دو، دوچرخه سواری و شنا انجام می دهند تقریباً دو برابر افراد کم تحرک خواب بهتری دارند. مهم هم نیست که افراد اول صبح ورزش کنند یا در نزدیکی زمان خواب. این یافته در تضاد با این توصیه است که افراد نزدیک به زمان خواب ورزش نکنند.

تأثیر آلرژی غذایی بر کم وزنی کودکان

محدود کردن تنوع رژیم غذایی به دلیل ایجاد آلرژی، رشد کودکان را مختل می کند و هرچه میزان آلرژی بیشتر باشد تأثیر آن بیشتر است. براساس یک تحقیق کودکانی که شمار بیشتری از آلرژی های غذایی دارند وزن و قد کمتری هم دارند. همچنین کودکانی که به شیر آلرژی دارند از نظر قدی با کودکانی که مبتلا به آلرژی های دیگرند تفاوتی ندارند، اما نسبت به آنهایی که آلرژی های دیگر دارند وزن و BMI کمتری دارند. کودکان مبتلا به آلرژی های غذایی با اجتناب از غذاهای آلرژی زا درمان می شوند و لازم است برای جلوگیری از تأخیر رشد مورد مشاوره غذایی قرار گیرند.

تسریع بهبودی بازماندگان سکته با پیاده روی

پیاده روی برای همه و ازجمله کسانی که به دلیل بیماری یا کهولت سن نمی توانند بدوند یا فعالیت های سخت و شدیدی انجام دهند به عنوان شکلی از ورزش شناخته می شود. مطالعه ای جدید نشان داده پیاده روی حتی می تواند کیفیت زندگی افراد سکته کرده را نیز بهبود ببخشد. این درحالی است که این افراد اغلب به دلیل ترس از سقوط و یا فقدان انرژی ممکن است از پیاده روی بترسند. این مطالعه نشان داده بازماندگان سکته که پیاده روی تندی انجام می دهند کیفیت زندگی بهتری دارند و مسیر بهبودی را سریع تر می پیمایند. حتی بازماندگان سکته مغزی که نمی توانند راه بروند نیز با انجام انواع ورزش می توانند به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنند.

ریشه های مشترک دو بیماری

یک تحقیق نشان می دهد کمبود پروتئینی به نام TDP-43 باعث از بین رفتن عضلات و بازماندن سلول های عصبی از رشد می شود. به عبارتی نقص این پروتئین نقش تعیین کننده ای در بروز بیماری ALS دارد. ALS یک بیماری علاج ناپذیر عصبی است که به اختلال در تحرک و مشکلات تنفسی منجر می شود و بیماران معمولاً چند سال پس از ظاهر شدن علایم بیماری می میرند. در مواردی نادر مثل مورد استفان هاوکینگ فیزیکدان بریتانیایی، این بیماران می توانند برای مدتی طولانی با این بیماری زندگی کنند. به تازگی مشخص شده این بیماری با دیمنشیا یا زوال عقل که با تغییر در شخصیت و رفتار اجتماعی شناخته شده ریشه های مشابه و یا حتی یکسانی دارد.

کاهش حمله قلبی با رژیم غذایی مدیترانه ای

مطالعه ای که با هدف ارزیابی تأثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی انجام شده نشان می دهد رژیم غذایی با مکمل روغن زیتون و آجیل خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را به میزان 30 درصد کاهش می دهد. در این مطالعه 7447 فرد مستعد بیماری های قلبی و عروقی با مکمل روغن زیتون، آجیل (گردو، بادام، فندق) و یک رژیم غذایی کم چرب (حیوانی و گیاهی) تغذیه شدند. آنها یک لیتر در هفته روغن زیتون و هر روز 15 گرم گردو، 7.5 گرم بادام و 7.5 گرم فندق استفاده کردند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top