راه های در امان ماندن از خطر جانی رعد و برق

رعد و برق

 

رعد و برق

آذرخش به ندرت در خانه به انسان صدمه می زند. اما برای سالم ماندن این قوانین را در خانه رعایت کنید:

هنگام رعد و برق با تلفن ریسمان دار صحبت نکنید. از حمام یا سشوار استفاده نکنید. از وسایل برقی استفاد نکنید. چون که اگر برق با خطوط خارجی تلفن یا سیم ها و لوله های برق برخورد کند، جریان الکتریکی می تواند به داخل خانه جریان یابد. همچنین رعد و برق را از در یا پنجره باز تماشا نکنید. تقریباً خطرناک است که در خارج از خانه بمانید.

خطر مرگبار

موقعی که حرف از آب و هوای مرگبار به میان می آید، فوری توفان و سیل را به یاد می آوریم. اما آذرخش هم خطرناک است. تنها راه مقابله با آن هم این است که در هنگام رعد و برق در داخل خانه یا دیگر ساختمان های سرپوشیده بمانید. این کار را فوراً انجام دهید و منتظر نشوید که باران بیاید. چراکه بیشتر صدمات ناشی از آذرخش قبل از باران شروع می شود و بعد از آن تمام می شود.

قانون 30-30

راه خوب برای در امان ماندن از رعد و برق قانون 30-30 است. بر اساس این قانون اگر فاصله بین دیدن برق و شنیدن رعد کمتر از 30 ثانیه باشد، شما در خطرید. باید به داخل خانه یا مکان سرپوشیده بروید.

در هنگام رعد و برق کجا بروید؟

اگر هنگام رعد و برق در بیرون از خانه اید و هیچ ساختمانی در نزدیکی شما نیست، در میان درختان متراکم یا بیشه های با درختان کوچک پناه بگیرید. اگر در محوطه بازی گیر افتاده اید که هیج کدام از اینها دوروبرتان نیست، در جایی که سطحش پایین تر است پناه بگیرید. از حصارها و دیوارهای فلزی، پرچم ها، پست های لامپ و تیرک ها فاصله بگیرید. آذرخش اغلب به بلندترین شیء برخورد می کند. بنابراین از این اشیاء دوری کنید و در کنار آنها پناه نگیرید. به خاطر همین است که درخت تک یا حفاظ های تنها خطرناکند. همچنین داخل اتوبوس ها که سقف داخلی آنها هم فلزی است خطرناکند و نه تنها از شما حفاظت نمی کنند بلکه خطر ضربه را افزایش می دهند. اگر واقعاً هیچ جا برای پناه گرفتن پیدا نکردید، داخل خودروهای شخصی که سقف داخلی آنها فلزی نیست هم می توانید پناه بگیرید.

منبع: http://www.wxdude.com/Page6.html

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top