سندرم پاهای بی قرار

سندرم پای بی قرار

دکتر مونا زارع

سندرم پای بی قرارنشانگان (سندرم) پاهای بی قرار restless leg syndrome (RLS))) باعث یک میل و اصرار قوی برای حرکت دادن پاهایتان می شود. پاهای شما هنگامی که دراز کشیده اید یا نشسته اید ناراحت (بی قرار) می شود. بعضی از افراد آن را به صورت حس خزیدن، مورمور شدن، حس خارش یا سوزش توصیف می کنند. حرکت دادن باعث می شود پا حس بهتری داشته باشد اما نه برای مدت طولانی. این نشانگان می تواند به خواب رفتن و در خواب ماندن را مشکل کند.

در بیشتر موارد هیچ دلیل شناخته شده ای برای سندرم پاهای بی قرار وجود ندارد. در سایر موارد این سندرم می تواند به علت یک بیماری یا شرایطی مثل کم خونی یا بارداری ایجاد شود. بعضی داروها نیز می توانند به طور موقت باعث سندرم پای بی قرار شوند. کافئین، تنباکو (دخانیات) و الکل ممکن است علایم را بدتر کنند.

تغییر شیوه زندگی مثل عادت های منظم خواب، تکنیک های آرامش و ورزش منظم در طول روز می توانند کمک کننده باشد. گاهی با تصحیح کم خونی فقر آهن، علایم برطرف می شوند. اگر این موارد کمک نکرد داروها ممکن است علایم سندرم پای بی قرار را کاهش دهند.

بیشتر افراد با سندرم پای بی قرار هم چنین شرایطی به نام اختلال حرکت دوره ای اندام periodic limb movement disorder (PLMD))) دارند. اختلال حرکت دوره ای اندام، شرایطی است که در آن پاهای فرد به طور غیر قابل کنترل دچار انقباض سریع و گذرا یا تکان خوردن (پرش) می شود که معمولاً هنگام خواب رخ می دهد.

اختلال حرکت دوره ای اندام و سندرم پاهای بی قرار می توانند دست ها را هم درگیر کنند.

منابع:

1)http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/restlesslegs.html

2)گایدلاین اعصاب 1390(امینف 2009+هاریسون 2008)-NEXT LEVEL– گردآورنده: دکتر کامران احمدی- ناشر: فرهمگ فردا

3)http://dik.ir/

4) http://oald8.oxfordlearnersdictionaries.com/

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top