مرور کلی بر دیابت نوع دو

آناتومی لوزالمعده

دکتر مونا زارع

دیابت نوع دو در روشی که بدن از گلوکز (قند) استفاده می کند اختلال ایجاد می کند. همه سلول های بدن انسان برای کار کردن طبیعی به قند نیاز دارند. گلوکز با کمک هورمونی به نام انسولین به داخل سلول ها می رود. اگر انسولین کافی نباشد یا اگر بدن پاسخ به انسولین را متوقف کند، قند در خون تجمع پیدا می کند. این اتفاقی است که در افراد با دیابت شیرین رخ می دهد.

دو نوع مختلف دیابت شیرین وجود دارد. در دیابت شیرین نوع یک مشکل این است که پانکراس (عضوی در شکم) انسولین کافی تولید نمی کند.

در دیابت شیرین نوع دو یا پانکراس به میزان کافی انسولین تولید نمی کند یا بدن نسبت به سطوح طبیعی یا حتی بالای انسولین مقاوم می شود ویا هر دو مورد وجود دارد.

آناتومی لوزالمعده

دیابت شیرین سبب سطوح بالای گلوکز خون می شود که در صورت درمان نشدن می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

در ایالات متحده آمریکا، کانادا و اروپا حدود 90 درصد کل افراد دیابتی، دیابت نوع دو دارند. دیابت نوع دو یک وضعیت پزشکی مزمن است که فرد مبتلا به آن نیازمند پایش منظم و درمان در طول زندگی است.

درمان شامل ایجاد تغییرات در شیوه زندگی، انجام مراقبت های فردی و گاهی دارویی است. خوشبختانه این درمان ها می توانند سطح قند خون را نزدیک به سطح طبیعی نگه دارند و خطر ایجاد عوارض را به حداقل برسانند.

اثر دیابت

تشخیص دیابت در یک فرد می تواند برای او یک تجربه ترس آور باشد و وی را در فکر فرو برد. فرد احتمالاً پرسش هایی از این قبیل دارد چرا این وضعیت در ایجاد شده؟ مفهوم آن برای سلامت فرد در طولانی مدت چیست و روی زندگی روزمره فرد چه اثری به جا می گذارد.

برای بیشتر افراد ماه های اولیه که دیابت در آن ها تشخیص داده می شود سرشار از فراز و فرودهای عاطفی است. اگر به تازگی در کسی تشخیص دیابت داده شده است، او  و خانواده اش باید تا حد امکان برای آموزش وقت بگذارند.

بنابراین مراقبت از بیماری دیابت (شامل اندازه گیری قند خون، رفتن به قرارهای با پزشک (ویزیت های مرتب) و استفاده از داروها) قسمتی از زندگی معمول روزانه می شود. به علاوه فرد می بایست با پزشک یا پرستارش درباره منابعی که جهت حمایت پزشکی و نیز عاطفی مهیا است صحبت کند. این منابع می تواند شامل کلاس های گروهی، ملاقات هایی با متخصص تغذیه، مددکار اجتماعی یا پرستار آموزش دهنده و منابع مطالعاتی شامل کتاب ها، سایت ها یا مجلات باشد. بسیاری از این منابع در انتهای مقاله فهرست شده اند.

با وجود خطرات مرتبط با دیابت نوع دو، بیشتر افراد می توانند زندگی فعالی داشته باشند و همچنان از خوردن غذاها لذت ببرند و به فعالیت هایی که قبلاً مورد علاقه شان بود ادامه دهند. دیابت به معنی خاتمه دادن مواردی مانند خوردن کیک تولد در مراسم ویژه ای مثل جشن تولد نیست و بیشتر افراد دیابتی می توانند از ورزش تقریباً در هر شکلی لذت ببرند.

علل دیابت نوع دو

به نظر می رسد دیابت نوع دو بر اثر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود.

بسیاری از افرادی که دچار دیابت نوع دو هستند یا یکی از اعضای خانواده شان دیابت نوع دو دارد یا از سایر مشکلات پزشکی مرتبط با دیابت نوع دو مثل کلسترول بالا، فشارخون بالا یا چاقی رنج می برد. خطر ایجاد دیابت در طول زندگی در بستگان درجه اول فرد دیابتی (خواهر، برادر، دختر، پسر) 5 تا ده برابر بیشتر از فردی است که هیچ سابقه خانوادگی در دیابت ندارد.

احتمال ایجاد دیابت در بعضی از گروه های نژادی خاص مثل اسپانیایی، پرتغالی، آفریقایی و نژاد آسیایی بیشتر است.

شرایط محیطی: عوامل محیطی مثل این که  انسان چه می خورد و چقدر فعال است هنگامی که با علل ژنتیکی ترکیب می شود میزان خطر ایجاد دیابت نوع دو را تحت تأثیر قرار می دهد.

بارداری: شمار اندکی از زنان باردار (حدود 3 تا 5 درصد) دچار دیابت حین بارداری می شوند که دیابت بارداری نام دارد. دیابت بارداری مشابه دیابت نوع دو است اما معمولاً بعد از زایمان برطرف می شود. زنانی که دیابت بارداری دارند بعداً با خطر افزایش یافته ای در زمینه ابتلا به دیابت شیرین نوع دو در زندگی مواجهند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top