مکان، ساختار و تعداد کروموزوم ها

کروموزوم

کروموزوم ها در هسته سلول قرار دارند. یک کروموزوم رشته ای طولانی از مجموعه ای از ژن ها است. کروموزوم ها حامل اطلاعات وراثتی (DNA) هستند. کروموزوم ها از کروماتین فشرده تشکیل شده اند. (کروماتین مجموعه ای از مولکول ها شامل DNA، پروتئین و RNA است.)

کروموزوم

یک کروموزوم کپی نشده، تک رشته ای است. همه کروموزوم های انسانی دو بازو دارند. یک بازوی کوتاه و یک بازوی بلند که سانترومر آنها را به هم متصل می کند.

منطقه بازوی کوتاه، بازوی p نامیده می شود. منطقه بازوی بلند بازوی q نامیده می شود. منطقه انتهایی یک کروموزوم، تلومر نامیده می شود.

وقتی کروموزوم کپی می شود، این دو کروموزوم یکسان کروماتیدهای خواهر نامیده می شوند.

به این ترتیب کروماتیدهای خواهردو نسخه یکسان از یک کروموزوم هستند. کروماتیدهای خواهر به وسیله سانترومر به هم متصل می شوند.

هنگامی که یک جفت کروماتید خواهر از یکدیگر مجزا می شوند، هر کدام به صورت یک کروموزوم کامل در می آیند.

شما 46 کروموزوم (23 جفت کروموزوم) دارید. نخود تنها 12کروموزوم دارد درحالی که سگ 78 کروموزوم دارد. تعداد کروموزوم ها نه به هوش مربوط است و نه به پیچیدگی موجود زنده. به عنوان مثال خرچنگی با 200 کروموزوم وجود دارد. اما آیا این موضوع خرچنگ را پنج برابر دقیق تر و یا پیچیده تر از انسان می کند؟

ممکن است در یک گونه، موجوداتی با تعداد متفاوت کروموزوم ها وجود داشته باشند. در اغلب گیاهانی که از یک گونه اند مجموعه های متفاوتی از کروموزوم ها یافت می شود.

منابع:

http://biology.about.com/od/geneticsglossary/g/chromosome.htm

http://www.biology4kids.com/files/cell_chromosome.html

www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=5152

مطالب مرتبط:

درباره ژنتیک

ژنوم و ژنومیک

انواع سلول های بدن

ساختمان و نقش DNA

15 تفاوت بین سلول های گیاهی و جانوری

انواع سلول ها

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top