نحوه به وجود آمدن مکتب پروتستان

مارتین لوتر

مارتین لوتر

در دوره رنسانس اصلاحاتی در اروپا صورت گرفت. به این ترتیب که شکافی در کلیسای کاتولیک به وجود آمد و به دنبال آن نوع جدیدی از مسیحیت به نام پروتستان متولد شد.

تعداد بیشتری از مسیحیان کتاب مقدسشان را می خوانند

در طول قرون وسطی، به غیر از راهبان و کشیشان تعداد کمی از افراد پیدا می شدند که می دانستند چگونه بخوانند و چگونه بنویسند. اما با رنسانس، افراد بیشتر و بیشتری تحصیل کرده شدند و یاد گرفتند که چگونه بخوانند. در همان زمان، مطبوعات چاپی اختراع شدند که امکان آن را به وجود آوردند تا ایده های جدید و همچنین کتاب مقدس مسیحیان به راحتی چاپ و توزیع شوند. مردم هم برای اولین بار توانستند کتاب مقدسشان را برای خودشان بخوانند.

مارتین لوتر

راهبی به نام مارتین لوتر به دنبال مطالعاتی که درباره انجیل انجام داد شیوه کلیسای کاتولیک را زیر سؤال برد. او حوزه های زیادی پیدا کرد که احساس می کرد در آن حوزه ها کتاب مقدس و کلیسای کاتولیک با هم مغایرند. در 31 اکتبر سال 1517 لوتر از 95 نقطه ای که فکر می کرد کلیسا به راه اشتباه رفته فهرستی تهیه کرد و این فهرست را به در کلیسای کاتولیک میخ کرد.

پول کمتر برای کلیسا

یکی از کارهای کلیسا که لوتر با آن مخالف بود پرداخت افراطی پول به کلیسا بود. به این ترتیب که مردم به کلیسا پول می پرداختند تا گناهانشان بخشیده شود. پس از این که لوتر فهرستش را به کلیسای کاتولیک میخ کرد، کاتولیک ها دیگر پول کمتری به کلیسا پرداختند. این موضوع کلیسا را دیوانه کرد. در نتیجه لوتر با لگد از کلیسا بیرون انداخته شد و مرتد خوانده شد. در آن زمان افراد مرتد به مرگ محکوم می شدند.

اصلاحات به شمال اروپا گسترش یافت

بسیاری از افراد با مارتین لوتر هم نظر بودند که کلیسای کاتولیک فاسد شده است. به این ترتیب بخش عمده ای از شمال اروپا شروع به جدا شدن از کلیسای کاتولیک کرد. چندین کلیسای جدید مانند کلیسای لوتری و کلیسای اصلاح شده تشکیل شدند. همچنین رهبران اصلاح طلب جدیدی مانند جان کالوین در سوئیس هم بر ضد کلیسای کاتولیک صحبت می کردند.

کلیسای انگلستان

در یکی از تصمیمات جدایی طلبانه کلیساها از کلیسای کاتولیک، کلیسای انگلستان از کلیسای کاتولیک جدا شد. این وضعیت خیلی متفاوت بود. شاه هنری هشتم می خواست از همسرش طلاق بگیرد چون که از او بچه مذکری نداشت، اما کلیسای کاتولیک این اجازه را به او نمی داد. شاه هنری تصمیم گرفت از کاتولیک های روم جدا شود و کلیسای خودش به نام کلیسای انگلستان را به وجود آورد که به او اجازه می داد طلاق بگیرد.

جنگ

بحث ها بر سر اصلاحات در نهایت به تعدادی جنگ منجر شد. برخی حاکمان پروتستان شدند در حالی که بقیه هنوز از کلیسای کاتولیک حمایت می کردند. در آلمان که سرزمین مارتین لوتر بود جنگ سی ساله در گرفت و تقریباً همه کشورهای اروپایی درگیر آن شدند. این جنگ ویرانگر به کشته شدن بین 25 ٪ تا 40 ٪ از جمعیت آلمان منجر شد.

منبع: http://www.ducksters.com/history/renaissance_reformation.php

مطالب مرتبط:

رنسانس چه بود؟

هنر عصر رنسانس

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top