نقش مدارس در مبارزه با سوء استفاده های فضای اینترنت

کلاهبرداری اینترنتی

محمدرضا کریمی

کلاهبرداری اینترنتیاراده آموزش و پرورش برای این که هرچه بیشتر رایانه ها را وارد فضای مدارس کند شاید بتواند به آموزش های خودحفاظتی دانش آموزان در برابر این نوع سایت ها و به طورکلی فضای ناامن اینترنت انسجام بیشتری ببخشد. چراکه به دلیل اختلاف نسل ها بسیاری از والدین آشنایی چندانی با رایانه ندارند و نهادهای اجرایی هم برای مقابله با خطرات فضای اینترنت روشی جز فیلترینگ نمی شناسند که به هرحال همیشه برای دور زدن آن راه هایی هست و 100 درصد این قبیل سایت ها را هم نمی توان فیلتر کرد.

تمام اینها در حالی است که آمارها هم حاکی از افزایش کمیت کاربران اینترنت در کشور ما است که همه آنها هم از این فضایی که می تواند بسیار سودمند باشد تنها برای کسب اطلاعات و یا تسهیل امور جاری مثل خرید و فروش و تجارت استفاده نمی کنند. در نتیجه می توان نتیجه گرفت در میان این افراد هم افراد ساده دل و یا کودکان و نوجوانان کنجکاو و یا ناوارد و هم افراد بیمار یا سودجو به وفور یافت می شود.

به عنوان مثال دختر نوجوانی تعریف می کند که در هنگام چت کردن با مردی آشنا می شود که درباره همه چیز اطلاعات وسیعی داشت و همین او را مجذوب این مرد کرد. این فرد چنان نشان می داد که مردی ثروتمند است. می گفت که هر روز کوکائین مصرف می کند و از مزایای خارق العاده این ماده مخدر برای او داستانسرایی کرد. این دختر می گوید:«چنان تحت تأثیر او قرار گرفته بودم که در تصوراتم خود را با او می دیدم که در حال مصرف کوکایین هستیم و این ماده مخدر را خیلی مفید و عالی می دیدم که من و زندگیم را تغییر می دهد». سرانجام این مرد از دختر خواست که با او قرار ملاقات بگذارد و رابطه دوستیشان را عمیق تر کنند.

خوشبختانه این دختر نوجوان از بستگانی عاقل و بامحبت برخوردار بود. وی با تعریف موضوع برای یکی از آنها که محرم رازش به شمار می رفت به موقع از دام رهید.

برخی از افراد سودجو و بیمار هم کودکان را نشانه می روند. برخی از کودکان اگر خوش شانس باشند و تحت تأثیر افراد خطرناکی که به دنبال شکار کودکان هستند قرار نگیرند با دیدن تصاویر ناهنجاری که آنها برایشان می فرستند و یا سخنانی آزاردهنده ای که به زبان می آورند موجب ایجاد شوک و ناراحتی و افسردگی از بابت دنیای خطرناک و آزارنده ای که آنها را احاطه کرده می شوند. به این ترتیب رایانه ها به همان سرعتى که به عنصر ضرورى زندگى تبدیل مى شوند، به منبعى براى گسترش فعالیت خلافکاران هم بدل مى شوند. از ناحیه چنین روندى کودکان و نوجوانان بیشتر از دیگران در معرض آسیب قرار دارند.

در این شرایط تنها نمى توان از والدین خواست که راهنماى فرزندانشان در استفاده از اینترنت باشند. در شرایطى که بسیارى از والدین ایرانی سواد رایانه اى ندارند، این مدارسند که لازم است به بچه ها نحوه استفاده بى خطر از اینترنت را بیاموزند و به آنها هشدار دهند که به هرکس و هر مطلبى در اینترنت اعتماد نکنند. چراکه از همه شواهد پیدا است که کودکان و نوجوانان ایرانى به دلیل نبود آموزش هاى لازم، در برابر اینترنت آسیب پذیرى بالایى دارند.

در حال حاضر کشورهاى پیشرفته به خاطر گسترش سوء استفاده باندهاى تبهکار از کودکان، تهیه تصاویر غیراخلاقى از آنها و انتشار آنها در سایت ها و فریب دادن کودکان و نوجوانان در چت روم ها به فکر افزایش اطلاع رسانى در این زمینه و تصویب قوانین سخت لازم براى جلوگیرى از وقوع جرایم بر ضد کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت افتاده اند و از همه امکانات خود در این زمینه استفاده می کنند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top