واقعیاتی درباره شیمی

شیمی

شیمیدر این مطلب واقعیاتی در حوزه شیمی ارایه می شود که می تواند در آموختن این علم مؤثر باشد.

-ریشه شیمی به مطالعات باستانی در زمینه کیمیاگری برمی گردد. شیمی و کیمیاگری در حال حاضر از هم جدا هستند. هنوز هم کیمیا انجام می شود.

-عقیده بر این است که کلمه شیمی (chemistry) از یک کلمه مصری (alchemy) به معنی زمین گرفته شده. البته این موضوع هنوز محل بحث است. باور بر این است که در 1000قبل از میلاد شهروندان مصری اشکال پیچیده ای از شیمی مانند استفاده از گیاهان برای ساخت دارو، استخراج فلز از سنگ معدن و ساخت لوازم آرایشی را مورد استفاده قرار می دادند.

-شیمی مطالعه ماده و انرژی و واکنش های بین آنها است. شیمی علمی فیزیکی است که ارتباط نزدیکی هم با فیزیک دارد.

-همه مواد از عناصر شیمیایی تشکیل شده اند. عناصر به خاطر تعداد پروتون هایشان از یکدیگر متمایز می شوند.

-عناصر شیمیایی در داخل جدول تناوبی سازمان دهی می شوند. اولین عنصر در جدول تناوبی هیدروژن است. عدد اتمی هیدروژن 1 است، قابلیت اشتعال زیادی دارد و بیشترین عنصری است که در جهان ما یافت می شود.
 
-هر عنصر در جدول تناوبی با یک یا دو نماد حرفی نشان داده می شود. تنها حرف در الفبای انگلیسی که در جدول تناوبی مورد استفاده قرار نگرفته J است.

-تنها دو عنصر وجود دارند که در دمای اتاق مایعند. این دو عنصر برم و جیوه هستند.

-بیشترین عناصر، فلزات هستند. بیشتر فلزات یا رنگ نقره ای دارند یا رنگ خاکستری. تنها فلزاتی که رنگ غیر نقره ای دارند طلا و مس هستند.
 
-کاشف یک عنصر ممکن است نامش را به عنصر بدهد. از جمله (مندلیفیم، انشتانیم). مکان ها هم می توانند نامشان را به عناصر بدهند (کالیفرنیم، آمریکیوم) روش های دیگری هم برای نام گذاری وجود دارد.

نیتروژن مایع در77 درجه کلوین (-196 سانتی گراد، -321 درجه فارنهایت) به جوش می آید.

-حدود 1 درصد جرم خورشید از اکسیژن تشکیل شده است.

هلیم سبک تر ازهوای اطراف ما است بنابراین شناور می شود. (به همین دلیل است که برای استفاده در بادکنک هایی که در مراسم ها مورد استفاده قرار می گیرد مناسب است.)

کربن به شکل های متفاوتی دیده می شود. این اشکال شامل الماس، گرافیت و اشکالی مانند ذغال سنگ است.

-تحت شرایط عادی، آب و روغن مخلوط نمی شوند.

-چیزهایی که برای چشم انسان نامرئی هستند را اغلب می توان در زیر نور ماورای بنفش مشاهده کرد. این روش هم از سوی کارآگاهان پلیس و هم از سوی دانشمندان مورد استفاده قرار می گیرد.

-انسان در بازدم خود دی اکسید کربن (CO2) بیرون می دهد. گیاهان با استفاده از انرژی ناشی از نور خورشید، طی فرآیندی به نام فتوسنتز، دی اکسید کربن را به غذا تبدیل می کنند.

واکنش های شیمیایی در هر زمانی رخ می دهند، از جمله در حین فعالیت های روزمره مانند پخت و پز. می توانید یک اسید مانند سرکه را به یک بازمانند جوش شیرین اضافه کنید و ببینید چه اتفاقی رخ می دهد!

-در بالای 4 درجه سانتی گراد، اگر آب گرم شود منبسط می شود و هنگامی که سرد می شود منقبض می شود.اما بین 4 درجه سانتی گراد و صفر درجه سانتی گراد برعکس آن رخ می دهد یعنی هنگامی که آب گرم می شود منقبض می شود و هنگامی که سرد می شود منبسط می شود. هنگامی که آب به یخ تبدیل می شود، اتصالات قوی تری بین هیدروژن و اکسیژن شکل می گیرد. وقتی که آب یخ می بندد 9 درصد بیشتر فضا اشغال می کند.  

-ورزشکاران در حین بازی های المپیک باید مراقب میزان قهوه ای که می نوشند باشند. کافئین موجود در قهوه یک ماده ممنوع است زیرا می تواند عملکرد فرد را افزایش دهد. در این شرایط یک یا دو فنجان قهوه خوب است.

منابع: http://chemistry.about.com/od/generalchemistry/a/10-Basic-Chemistry-Facts.htm

http://www.sciencekids.co.nz/sciencefacts/chemistry.html

مطالب مرتبط:
شیمی چیست؟

ماده، حالت ها و انواع تغییرات آن

ماده چیست؟

تعریف فلزات و خواص آنها

اشعه ماورای بنفش چیست؟

تعریف پروتون

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top