واقعیاتی درباره پل ها

پل تیری

در این مطلب اطلاعاتی درباره پل های معروف جهان و انواع پل ها بیان می شود و همچنین تاریخچه ای درباره قدیمی ترین پل ها ارایه می گردد.

رایج ترین انواع پل های دنیا عبارتند از: پل تیری (beam bridges)، پل قوسی (arch bridges)، پل معلق (suspension bridges)، پل طره ای یا کنسولی (cantilever bridges)، پل خرپایی (truss bridges) و پل های کابلی (cable-stayed bridges). 

پل تیری

پل تیری

نوع طراحی ای که برای پل ها در نظر گرفته می شود به عملکردی که از آنها انتظار می رود، منابع مالی وهمچنین نوع زمینی که پل ها در آنها ساخته می شوند بستگی دارد. به این ترتیب پل قوسی ممکن است در شرایطی مناسب باشد و پل معلق متناسب با شرایط دیگری باشد.

پل قوسی.

پل قوسی

پل قدیم دزفول با بیش از 1700 سال قدمت، قدیمی ترین پل آجری پابرجای جهان است. این پل به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر امپراطوری روم و با به کارگیری اسرای رومی ساخته شده است .به همین دلیل به این پل، پل رومی هم گفته می شود.

پل ژائوژو قدیمی ترین پل روپای قوسی با قسمت های سنگی در جهان است. این پل در 605 میلادی در چین ساخته شده و هنوز بعد از 1400 سال قوی و پابرجا است.

پل معلق

پل معلق

در دوره تمدن اینکاها در آمریکای جنوبی، استفاده از پل های طنابی در کوه های آند آغاز شد. قبل از این که اروپایی ها منطقه آمریکای جنوبی را در سده 1500 میلادی مستعمره خود کنند، اینکاها از پل های طنابی استفاده می کردند. این پل های طنابی روی دره های عمیق و باریک زده می شدند و اجازه دسترسی آسان به مناطقی که رسیدن به آنها مشکل بوده را می دادند. با این که این پل ها قوی و قابل اعتماد بودند، اما تعمیرشان کار خطرناکی بود که اغلب با مرگ به پایان می رسید.

در طول انقلاب صنعتی در قرن 19 میلادی، آهنی با درصد پایین کربن به طراحی پل های بزرگ وارد شد. سپس فولاد جایگزین این آهن شد. فولاد استحکام کششی بیشتری دارد.

طراحی اولین پل جاده با استفاده از جوشکاری به وسیله مهندسی لهستانی به نام استفان بریلا (Bryla) در سال 1927 انجام شده است.

پل بندرگاه سیدنی در استرالیا بلندترین قوس فولادی جهان را دارد. این پل با توجه به وضعیت دما می تواند بیش از 18 سانتی متر بالا و پایین برود. دلیل آن هم انبساط و انقباض فولاد آن است. این پل 6 میلیون پرچ و وزنی معادل 39006 تن دارد.

طولانی ترین پل معلق جهان آکاشی کیکو واقع در کوبه ژاپن است. دهانه این پل 1991 متراست. دهانه  پل بزرگ ترین فاصله افقی در یک خط مستقیم بین پایه های متوالی یک پل است.

منابع: http://www.sciencekids.co.nz/sciencefacts/engineering/bridges.html

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D9%84_%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85_%D8%AF%D8%B2%D9%81%D9%88%D9%84

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top