واقعیت هایی درباره اقیانوس ها

اقیانوس های زمین

اقیانوس های زمین

در این مطلب به واقعیت هایی جالب درباره اقیانوس ها پرداخته می شود، از جمله به اهمیت اقیانوس ها، وسعت و میزان آب آنها، دره های سطح اقیانوس ها، روش های بررسی اقیانوس ها، یخچال ها، سونامی، تنگه جبل الطارق، اقیانوس موجود در یکی از ماه های مشتری و نکته های دیگر اشاره می شود.

اقیانوس ها برای انسان ها بسیار مهمند. آنها تقریباً سه چهارم سیاره ما را در بر می گیرند.

-اگر تمام یخ یخچال های طبیعی و صفحات یخ زمین ذوب شوند، سطح دریاها حدود 80 متر (262 فوت) یعنی در حدود ارتفاع یک ساختمان 26 طبقه افزایش می یابد.

-90 درصد یک کوه یخ در زیر آب است. بنابراین کشتی ها مراقب باشید!

-جرم ده متر (33 فوت) از عمق اقیانوس ها، معادل جرم کل جو زمین است. 2.5 متر (8 فوت) از عمق اقیانوس، حرارتی به اندازه حرارت کل جو را در خود نگه می دارد. 2.5 سانتی متر (1 اینچ) از عمق اقیانوس، آبی به اندازه آب کل جو را دارا است.

-اگر سطح آب دریاها 3 متر (10 فوت) بالا بیاید، بسیاری از شهرهای ساحلی جهان مانند ونیز، لندن و نیویورک زیر آب می روند.

سونامی بر اثر زلزله های دریایی دور از ساحل ایجاد می شود و با سرعت حدود 800 کیلومتر (500 مایل) در ساعت حرکت می کند. اما رؤیت سونامی در دریا سخت است چراکه در دریا بیش از 10 سانتی متر (4 اینچ) بالا نمی آید. اما هنگامی که سونامی ها به سمت ساحل می آیند ده ها متر بالا می آیند و می توانند بیش از یک کیلومتر (3281 فوت) وارد ساحل شوند.

-در سطح اقیانوس ها دره های بزرگی وجود دارد! در بالای دره هایی که در اعماق اقیانوس ها وجود دارند، سطح دریاها شیب پیدا می کند. چراکه به خاطر نیروی جاذبه محلی، در سطح دریاها فرورفتگی هایی به عمق 20 متر (65 فوت) و به وسعت 160 کیلومتر (100 مایل) به جا می ماند.

-اگر چه آب در صفر درجه سانتی گراد (32 درجه فارنهایت) یخ می زند، اما آب دریاها تا حدود منهای 2 درجه سانتیگراد منجمد نمی شود چرا که 3 درصد آب دریاها را نمک تشکیل داده است.

-ابزارهای نصب شده بر روی ماهواره هایی که صدها کیلومتر بالای سر ما قرار دارند می توانند چیزهای زیادی را در ارتباط با دریا اندازه گیری کنند: بادی که در سطح دریا می وزد، دمای سطح دریا، رنگ آب، ارتفاع موج و ارتفاع آب از جمله این موارد است.

-ماهواره هایی که به دور زمین می گردند می توانند در مدت چند روز یا چند هفته اطلاعاتی درباره کل اقیانوس های جهان ارائه کنند. درحالی که کشتی ها هفته ها یا ماه ها طول می کشد تا به دور زمین سفر کنند.

-ابزارهای مادون قرمز ماهواره ها می توانند دمای سطح قطعه ای حدود یک کیلومتر مربعی (1.2 مایل) از اقیانوس و دماهایی خیلی کمتر از 1.2درجه سانتیگراد را اندازه گیری کنند. همین فناوری در بالگردهای پلیس که حس گرهای مادون قرمز حمل می کنند هم مورد استفاده قرار می گیرد. با این فناوری، پلیس می تواند افراد مظنونی که در بوته ها پنهانند را بیابد چراکه آدم ها گرمند و گیاهان سردند.

-اقیانوسی که 8850 متر (29000 پا) عمق داشته باشد عمیق تر از قله اورست است. در سال 1960 نیروی دریایی آمریکا، با استفاده از ژرف پیمای (bathyscaph) اگوست پیکار به کف گودال 10900 متری (35800 فوت) ماریاناس رسید.

در این عمق، دما همیشه درست بالای نقطه انجماد است، فشار بیش از 1000 برابر فشار سطح است و بسیاری از ماهی ها و بی مهرگان غوطه ور در این منطقه آن را خانه خود می دانند.

-در زیر اقیانوس رشته کوه های زیادی یافت می شود. یک کوه یخ بزرگ هم در قطب جنوب وجود دارد.

-اگر شما بیگانه ای بودید که بر روی زمین فرود می آمدید، شانس فرود آمدنتان بر منطقه غیر خشکی حدود 60٪ بود.

-شما در دریای مدیترانه بهتر شناور می شوید تا آب های سنتا مونیکا (در کالیفرنیا) چراکه دریای مدیترانه شورتر و متراکم تر است.

-هفت میلیون سال پیش، زمانی که نیروهای زمین شناسی تنگه جبل الطارق را بالا بردند و جلوی جریان آب اقیانوس اطلس به دریای مدیترانه را مسدود کردند، حوضه مدیترانه به طور کامل خشک شد و در بعضی از نقاط بستر آن 4000 متر (13000 فوت) زیر سطح دریا رفت. وقتی تنگه جبل الطارق پایین رفت و به سطح امروزی رسید احتمالاً بزرگ ترین آبشار زمین به وجود آمد که برای 1000 سال فرو می ریخته است تا دریای مدیترانه پر شد.

اروپا که یکی از ماه های مشتری است فقط کمی کوچک تر از ماه زمین ما است و احتمال دارد یک اقیانوس سراسری با 100 کیلومتر (60 مایل) عمق که با یخ پوشیده شده داشته باشد. چنین اقیانوسی ممکن است نسبت به کل اقیانوس های زمین از آب مایع بیشتری برخوردار باشد.

-سد بزرگ ریف (بزرگ ترین سیستم صخره های مرجانی جهان) واقع در سواحل شرقی استرالیا را می توان از ماه دید!

-طلا به صورت محلول در آب در تمام اقیانوس ها یافت می شود (البته مقدار آن بسیار کم است، اما به هر حال وجود دارد).

-از آنجایی که ماهی ها غذایشان را در مناطقی که مخلوطی از آب گرم و سردند پیدا می کنند، ماهیگیران هم می توانند از داده های ماهواره ای برای یافتن مناطقی که ماهی ها به احتمال زیاد در آنها یافت می شوند استفاده کنند.

منبع: http://sealevel.jpl.nasa.gov/education/stuffforkids/oceanfacts/

مطالب مرتبط:

چند واقعیت درباره حیات گیاهی و جانوری آب ها

اقیانوس ها چه میزان آب و چقدر عمق دارند؟

چرا مطالعه اقیانوس ها سخت تر از مطالعه فضا است

چرا اقیانوس ها و دریاها شورند؟

چرا رنگ دریاها و اقیانوس ها آبی است؟

موج ها در دریاها و اقیانوس ها چگونه به وجود می آیند؟

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top