پاسخ برخی از پرسش های رایج درباره زمین

کره زمین

کره زمین

زمین از نظر فاصله از خورشید چندمین سیاره منظومه شمسی است؟

زمین ما سومین سیاره نزدیک به خورشید است.

زمین از چه نظر منحصر بفرد است؟

زمین تنها سیاره شناخته شده ای است که می توان در آن زندگی کرد. تا فاصله ای که ستاره شناسان توانسته اند بررسی کنند هیچ سیاره دیگری در جهان از این نظر مانند زمین نیست.

زمین چه ویژگی هایی دارد که در آن امکان حیات وجود دارد؟

اگر زمین از این که هست به خورشید دورتر یا نزدیک تر بود، در آن امکان حیات به وجود نمی آمد. به طورکلی دمای زمین (دمای زمین تنوع محدودی دارد)، اجازه می دهد که آب در آن مایع باقی بماند. زندگی هم در طول میلیون ها سال به خاطر آب مایع به وجود آمده و توسعه پیدا کرده. چیز دیگری که زمین ما را بخصوص کرده جو آن است که بیشتر از نیتروژن که یک گاز نسبتاً بی اثر است تشکیل شده است. اگر جو زمین ابرهای اسید سولفوریک یا متان داشت، زندگی هرگز در آن به وجود نمی آمد.

صفحات تکتونیک چه هستند؟

بر روی سیاره ما، خشکی های عظیمی وجود دارد. اینها صفحات سنگی عظیمی هستند که در سراسر سطح آن شناورند و صفحات تکتونیک نامیده می شوند. این صفحات روی گوشته زمین شناورند.

گوشته (mantle) چیست؟

گوشته منطقه ای بین هسته و پوسته زمین است. گوشته در اصل از سنگ مذاب تشکیل شده. این منطقه به خاطر انرژی ای که به وسیله مرکز (هسته) زمین به وجود می آید، در وضعیت مایع باقی می ماند.

هسته زمین چه ویژگی هایی دارد؟

به طور کلی دانشمندان کشف کرده اند که هرچه بیشتر به طرف مرکز سیاره زمین حرکت می کنیم فشار افزایش می یابد. خود هسته، دماها و فشارهای بسیار زیادی دارد که آهن و فلزات را مایع و جاری نگه می دارد.

مغناطکره یا کره مغناطیسی زمین چیست و چه فایده ای دارد؟

فلز سیال (فلزات آهن و نیکل) در هسته سیاره ما، به ایجاد چیزی به نام اثر دینام کمک می کند. اثر دینام حوزه های مغناطیسی بزرگی ایجاد می کند. در مورد زمین،‌ حوزه مغناطیسی از سیاره ما در فضا محافظت می کند. منطقه محافظت مغناطیسی، مغناطکره (فضای آهن ربایی زمین) نامیده می شود و از ما در مقابل بادهای خورشیدی و اشعه خورشیدی محافظت می کند. شما می توانید جایی را که بادهای خورشیدی و مغناطکره با هم برخورد می کنند را در شفق قطب شمال ببینید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top