پاسخ برخی پرسش ها درباره حیات

گیاهان
گیاهانسیاره زمین خانه تریلیون ها موجود زنده است. آنها بر روی خشکی، در دریاچه ها، رودخانه ها و اقیانوس ها و همچنین در هوا یافت می شوند. دانشمندان با استفاده از طبقه بندی نشان می دهند که چگونه گونه های مختلف و یا انواع موجودات زنده با هم مرتبط می شوند.

موجودات زنده در چه زمینه هایی با هم اشتراک دارند؟
تمام موجودات زنده به منظور تأمین انرژی مورد نیاز برای حیات و رشد به مواد غذایی نیاز دارند. همه آنها مواد زائد را دفع می کنند و تغییرات محیط اطرافشان را شناسایی می کنند و به آنها پاسخ می دهند. تمام موجودات زنده یک چرخه حیات را دنبال می کنند که شامل رشد، پیمودن سیرتکاملی، تولید مثل و مرگ می شود.

آیا زندگی می تواند بدون نور خورشید وجود داشته باشد؟
نور خورشید برای این که زندگی بر روی زمین وجود داشته باشد ضروری است. گیاهان از انرژی  نور خورشید استفاده می کنند تا آب و گاز دی اکسید کربن را به مواد غذایی تبدیل کنند. این امر اکسیژن را به سوی جو آزاد می کند که برای ادامه حیات ضروری است. تقریباً تمام موجودات برای این که انرژی به دست آورند و زنده بمانند به گیاهان وابسته اند. حتی گوشت خواران به طور غیر مستقیم گیاهان را از طعمه های گیاهخوار خود جذب می کنند.  
 
چگونه حرکت زمین بر حیات بر روی آن اثر می گذارد؟
زمین در هر 24 ساعت (یک شبانه روز) یک بار می چرخد. برخی از جانوران در طول روز فعالند و برخی دیگر در شب. بدون نور خورشید، گیاهان ساخت مواد غذایی و آزاد کردن اکسیژن را متوقف می کنند. حرکت سالانه زمین به دور خورشید فصول را ایجاد می کند. موجودات زنده در بهار و تابستان فعال ترند.
 
چرخه زندگی
هر موجود زنده ای رشته تغییراتی را به خود می بیند که چرخه زندگی آن نامیده می شود. در ابتدا که موجود زنده رشد می کند و سیر تکاملیش را می پیماید، به تدریج شکلش تغییر می کند و بزرگ تر می شود. پس از آن به طور کامل بالغ می شود و تولیدمثل می کند. در نهایت می میرد و فرزندانش جایگزین آن می شوند.
 
کدام موجودات زنده طولانی ترین عمر را دارند؟
فیل ها می توانند تا سن 70 سالگی زندگی کنند و انسان می توانند بیش از 100 سال عمر کنند. برخی از لاک پشت هایغول پیکر بیش از 150 سال زندگی می کنند. اما گیاهان خاصی وجود دارند که بسیار بسیار طولانی تر زندگی می کنند. نوعی درخت کاج کالیفرنیایی (Great Basin bristlecone pine) پنج هزار و 60 سال عمر می کند.
 
آیا همه گیاهان چرخه زندگی یک ساله دارند؟
گیاهان یک ساله مانند آفتابگردان مدت یک سال زندگی می کنند و می میرند اما دانه هایشان در زمستان به حیاتشان ادامه می دهند. گیاهان دوساله مانند هویج در سال دوم زندگیشان دانه تولید می کنند و سپس می میرند.گیاهان چند ساله، از جمله درختان بلوط چند سال زندگی می کنند –برخی هرسال گل می دهند، برخی فقط یک بار در چرخه زندگیشان گل می دهند.

طبقه بندی
دانشمندان از طبقه بندی برای نامگذاری موجودات زنده استفاده می کنند.آنها با جست وجوی هر شباهت و تفاوتی که حاکی از ارتباطات نزدیکی است که آنها با هم دارند این گیاهان را به گروه هایی تقسیم بندی می کنند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top