کروتیت عامل درک نحوه شکل گیری منظومه شمسی

حمیده احمدیان راد
 
کروتیت یک ماده معدنی طبیعی غنی از کلسیم، آلومینیوم و اکسیژن با فرمول مولکولی CaAl2O4 است. کروتیت در یک شهاب سنگ کربنی NWA که در سال 1934 در شمال آفریقا فرود آمد پیدا شده است. نام این ماده معدنی به افتخار الکساندر N. Krot، محقق کیهان شناس دانشگاه هاوایی در هونولولو ،کروتیت نهاده شد. کروتیت ها که از اجزای یک ترکیب غیرمعمول هستند نسوز و مقاوم در مقابل گرما شناخته می شوند.

 این ماده معدنی که آرایش اتمی یکسانی با یک ماده ساخت دست بشر و نیز یک جزء تشکیل دهنده برخی از انواع بتن ها دارد، تحت فشار پایین و در درجه حرارت حداقل 1500 درجه سانتیگراد (در حدود 2700 درجه فارنهایت) تشکیل می شود. شرایط درجه حرارت بالا و فشار کم با یک فرضیه سازگار است بر مبنای این فرضیه دانه های کروتیتی که در شهاب سنگ ها یافت می شوند به دنبال تغلیظ (میعان) در دمای بالای سحابی خورشیدی تشکیل می شوند. منظومه شمسی از سحابی خورشیدی شکل گرفته است. بنابراین به احتمال زیاد کروتیت ها از قدیمی ترین و اولین مواد معدنی تشکیل شده در منظومه شمسی هستند. تصور می شود که آنها اولین موادی هستند که در منظومه شمسی ما تشکیل شده اند و قدمتشان به قبل از شکل گیری زمین و سایر سیارات می رسد.

کروتیت هایی که در شهاب سنگ گفته شده پیدا شده اند در یک ترکیب غیرمعمول غنی از کلسیم و آلومینیوم هستند. این ترکیب علاوه بر کروتیت حاوی هشت ماده معدنی دیگر هم هست. شناسایی این مواد و نحوه به وجود آمدن آنها می تواند به درک بیشتری از منظومه شمسی و نحوه شکل گیری آن منجر شود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top