ابرها چه هستند؟

ابرها

ابرها

ابر از قطرات آب یا بلورهای یخ شناور در آسمان ساخته شده است. انواع زیادی از ابرها وجود دارند. ابرها بخش مهمی از آب و هوای زمین هستند.

ابرها چگونه تشکیل می شوند؟

آسمان می تواند پر از آب باشد. اما بیشتر مواقع ما نمی توانیم این آب را ببینیم. قطرات آب کوچک تر از آنی هستد که دیده شوند. آنها به گازی به نام بخار آب تبدیل شده اند. همان طور که بخار آب در آسمان بالاتر می رود، هوا خنک تر می شود. هوای خنک تر باعث می شود قطرات آب شروع به چسبیدن به چیزهایی مانند ذرات گرد و غبار، یخ یا نمک کنند.

برخی از انواع ابرها

ابرها به دو روش نام گذاری می شوند. در یک روش، ابرها براساس جایی که در آسمان قرار دارند، نام گذاری می شوند. برخی از ابرها در بالای آسمان هستند. ابرهای پایین، نزدیک تر به سطح زمین تشکیل می شوند. در واقع، ابرهای پایین حتی می توانند زمین را لمس کند. این ابرها مه نامیده می شوند. ابرهای میانه بین ابرهای پایین و بالا یافت می شوند.

در روش دیگر ابرها براساس شکل هایشان نام گذاری می شوند. ابرهای سیروسابرهای سیروس، ابرهای بالا هستند. آنها مانند پر به نظر می رسند. ابرهای کومولوسابرهای کومولوس ابرهای میانه هستند. این ابرها شبیه به توپ های پنبه ای غول پیکری در آسمان به نظر می رسند. ابرهای استراتوسابرهای استراتوس ابرهای پایین هستند. آنها مانند ملافه تخت، آسمان را فرا می گیرند.

چه چیزی باعث ایجاد باران می شود؟

بیشتر آب موجود در ابرها در قطرات بسیار کوچکی هستند. قطرات به قدری سبکند که در هوا شناورند. گاهی اوقات این قطرات به قطرات دیگر می پیوندند. سپس به قطرات بزرگ تری تبدیل می شوند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، نیروی جاذبه باعث می شود آنها به زمین سقوط کنند. ما به قطرات آبی که به زمین فرود می آیند باران می گوییم. هنگامی که هوا سردتر می شود، آب ممکن است به جای باران دانه های برف را تشکیل دهد. باران منجمد، بوران و یا حتی تگرگ می تواند از ابرها ببارد.

ابرهای مریخ

این تصویر از ابرهای مریخ گرفته شده

چرا ابرها مورد مطالعه قرار می گیرند؟ 

ابرها به دلایل زیادی مهم هستند. برف و باران دو تا از این دلایل هستند. شب ها، ابرها گرما را منعکس می کنند و زمین را گرم تر نگه می دارند. در طول روز، ابرها سایه درست می کنند که می تواند ما را خنک تر کند. بررسی ابرها به ما کمک می کند آب و هوای زمین را بهتر درک کنیم. برای مطالعه ابرها از ماهواره های داخل فضا استفاده می شود. سازمان های فضایی مانند ناسا، ابرهای روی سایر سیارات را نیز مطالعه می کند. مریخ ابرهایی مانند ابرهای روی زمین دارد. اما سیارات دیگر ابرهایی دارند که از آب ساخته نشده اند. به عنوان مثال ابرهای مشتری از گازی به نام آمونیاک تشکیل شده است.

منبع:

 http://www.nasa.gov/audience/forstudents/k-4/stories/what-are-clouds-k4.html#.U82AIkBoseg

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top