آیا میکروب ها از سفر به مریخ جان سالم به در می برند؟

سطح مریخ

سطح مریخیک باکتری بی هوازی به نام کارنوباکتریوم قادر است بر روی سیاره سرخ نیز به حیاتش ادامه دهد. این در حالی است که سال ها تصور می شد اگر میکروب های زمین از طریق ابزارهایی مثل مریخ نورد کنجکاوی به مریخ فرستاده شوند نمی توانند در این سیاره زنده بمانند. بنابراین محققان برای ارسال آنها به مریخ دقت بیشتری به خرج می دهند و ابتدا آزمایشاتی انجام می دهند.

محققان باکتری کارنوباکتریوم را در 12 تا 18 متری داخل لایه منجمد یخ سیبری کشت کردند. این محل به دلیل شرایط سخت آن انتخاب شد. سپس باکتری های رشد یافته به یک آزمایشگاه منتقل شدند و در معرض شرایطی نظیر آن چه در مریخ وجود دارد قرار گرفتند. ازجمله این شرایط محیط بسیار کم اکسیژن و درجه حرارت بسیار سرد است. این پروژه در طول یک دوره یک ماهه انجام گرفت. از مجموع 10000 باکتری ای که در شرایط مریخ قرار گرفتند، همه به جز شش تا از آنها مردند.

جالب این جا است باکتری کارنوباکتریوم که از این آزمایشات جان سالم به در برد منحصر به اعماق منجمد سیبری نیست و در سراسر جهان و حتی در شرایط معمولی مثل بسته های آماده مصرف کالاها هم یافت می شود. این اطلاعات باورهای قبلی را وارونه کرد و نشان داد که انسان نیاز به سعی و کوشش اضافی ندارد برای این که مریخ را با میکروب های زمین آلوده کند!

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top