آیا نوجوانان شادند؟

نوجوانان شاد

استفان والاس*

نوجوانان شاد

والدین مدام در هول و هراسند تا فرزندشان سالم و زنده از دوران بلوغ بیرون بیایند و در این شرایط گاهی بیش از حد تسلیم این ایده رایج می شوند که مشخصه های مرحله حیاتی بلوغ، درگیری، دمدمی بودن، گوشه گیری، کنشی بودن و به قولی “تلاطم و استرس” است.

اما یک تحقیق نشان می دهد بلوغ نسبت به آن چه تصور می شود جنبه روشن تری دارد.  

اطلاعات جمع آوری شده از بیش از 2700 دانش آموز دوره راهنمایی و متوسطه در آمریکا نشان داده که بیشتر نوجوانان احساس خوبی نسبت به پیشرفتشان در اموری مثل پیدا کردن هویت، دستیابی به استقلال و ایجاد روابط معنی دار با همسالانشان دارند. علاوه بر این، بیشتر نوجوانان می گویند که تقریباً هر روز خوشحالند و خودشان را صمیمی (77 درصد)، صادق (72 درصد) و هوشمند (72 درصد) حس می کنند.

یک محقق نیز تعریفی که براساس آن بلوغ با رفتارهای مخرب و خطرناک پیوند دارد را رد می کند چراکه در تحقیقش شایستگی، اعتماد به نفس، ارتباط گرفتن، شخصیت و همدلی را به وفور در میان نوجوانان مشاهده کرده است.

به طور خلاصه می توان نتیجه گرفت نوجوانان کمتر از آن چه به نظر می رسد در خود فرورفته هستند و دگرگراتر از آنی هستند که تصور می شد.

در گزارش های سرویس خدمات جوانان آمریکا هم آمده که نوجوانان آماده، مایل و قادر به “پس دادن چیزی” یا ” دادن چیزی خوب به دیگری” هستند. این گزارش ها حاکی از این است که میلیون ها جوان آمریکایی برای توسعه و پیشرفت جامعه شان احساس تعهد می کنند.

در ارتباط با نوجوانان یک باور غلط دیگر هم وجود دارد و آن این که بسیاری از آنها -اگر گفته نشود همه آنها- ارزشی برای روابطشان با بزرگسالان و به ویژه پدر و مادرها قایل نیستند و تنها این روابط را تحمل می کنند. اما خبر خوب این است که براساس یک تحقیق بیشتر نوجوانان می گویند روابطشان با پدر و مادرشان به آنها احساس خوبی درباره خودشان می دهد، پدر و مادرشان به آنها احترام می گذارند و آنها به پدر و مادرشان احساس نزدیکی می کنند. در مطالعه ای که به وسیله یک مرکز بین المللی انجام شده، بیشتر نوجوانان گفته اند که می خواهند زمان بیشتری را با پدر و مادرشان صرف کنند نه زمان کمتری را.

و این واقعاً خبر خوبی است! چراکه نوجوانان و جوانانی که زمانی را با پدر و مادرشان می گذرانند، با آنها صحبت می کنند و احساس نزدیکی به آنها می کنند در مقایسه با نوجوانانی که وقتی با والدینشان صرف نمی کنند به شدت خیلی کمتری احتمال دارد به سمت الکل کشیده شوند (62 درصد در مقابل 43 درصد) و یا مواد مخدر استعمال کنند (87 درصد در مقابل 77 درصد).

بنابراین، در حالی که خطرات آشکار و موجود (یعنی خطر نوشیدن الکل، استفاده از مواد مخدر، رفتار جنسی زود هنگام، زورگویی، خشونت و خودکشی) همچنان برای نوجوانان به جای خود باقی می ماند، عاقلانه این است که به اخبار خوب هم توجه کنیم.

*استاد دانشگاه و دارای تجربه گسترده به عنوان روانشناس مدرسه و مشاور نوجوانان.

منبع:http://animals.about.com/od/invertebrates/p/invertebrates.htm

مطالب مرتبط:
چگونه باید با بلوغ مواجه شد؟

مدیریت سال های آخر دوره بلوغ (15-18 سالگی)

نوجوانی چیست؟

به دنبال هویت در سنین نوجوانی

کاهش سن بلوغ جسمی در پسران و عواقب آن

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top