آینده خوش خودروهای الکتریکی

خودروی الکتریکی ساخته شده به وسیله شرکت نیسان

حمیده احمدیان راد

خودروی الکتریکی ساخته شده به وسیله شرکت نیسانپیش بینی ها نشان می دهد، در آینده ای نزدیک خودروهای الکتریکی جای خود را میان سایر خودروها باز خواهند کرد. این خودروها با وصل شدن به شبکه برق منازل شارژ خواهد شد و طرح های زیادی در دست است تا مالکان این خودروها بتوانند در ایستگاه هایی در خارج از خانه هم باتری های قابل شارژ خودرویشان را شارژ کنند.

درحال حاضر افراد بسیار کمی تجربه مالکیت یک وسیله نقلیه الکتریکی را دارند. اما یکی از شرکت های خودروسازی بزرگ (شرکت نیسان) گفته است که تا پایان سال جاری میلادی خودروی تمام الکتریکیش را عرضه خواهد کرد و این تجربه را نصیب افراد بیشتری می کند. تاکنون 13 هزار نفر در سراسر جهان برای دریافت این خودروها پیش پرداخت داده اند تا خط مونتاژ خودروهای الکتریکی راه اندازی شود.

البته تجربه مالکیت یک خودروی الکتریکی بسیار متفاوت از مالکیت انواع دیگر خودروها است.

تفاوت اصلی در این است که دست کم در کوتاه مدت خودروهای الکتریکی برخلاف خودروهای رایج،‌ پشتیبانی برای تأمین انرژی ندارند. البته طرح هایی در دست است تا رانندگانی که از خودروهای الکتریکی استقبال می کنند در آینده انرژی مورد نیازشان را به شکل ایمن از یک منبع انرژی نزدیک تأمین کنند.

منتها در حال حاضر اگر مالک یک خودروی الکتریکی کیلومترها دور از خانه با باتری خالی مواجه شود دچار مشکل بزرگی می شود. خودروهای قدیمی هم ممکن است بنزین تمام کنند. منتها تفاوت این دو وضعیت در این است که مالک خودروی مدل قدیمی می تواند به نزدیک ترین پمپ بنزین مراجعه کند درحالی که لازمه شارژ کردن باتری الکتریکی وجود یک منبع انرژی است که در حال حاضر در دسترس نیست. هرچند که ممکن است چندی دیگر با به کارگیری و مستقر کردن کامیون هایی برای شارژ دوباره باتری در ایستگاه های خدماتی وضع بهتر شود اما این طرح هنوز اجرا نشده است.

تجربه متفاوت دیگر مالک خودروی الکتریکی با دیگران در این است که وی خودرویش را در گاراژ یا جاده منتهی به منزلش و از برق 220 ولت و در مدت شش تا هشت ساعت و احتمالاً وقتی خواب است شارژ می کند. البته اگر برق 110 ولت را مورد استفاده قرار می دهد نباید انتظار نداشته باشد که باتری به طور کامل شارژ شود. انتظار می رود ایجاد یک ایستگاه شارژ خانگی 220 ولت، به استثنای ارتقای سیم کشی که مالک خانه باید انجام دهد، تقریباً هزینه ای معادل 2200 دلار داشته باشد.

رانندگان خودروی تمام الکتریکی نیسان که در ژاپن، ایالات متحده، پرتقال و هلند به فروش خواهد رسید احتمالاً می توانند از ایستگاه های شارژ مرکز حمایت های تکنیکی و خدمات میدانی همه صور الکتریکی ECOtality و چند مرکز دیگر بهره ببرند. اکوتالیتی برنامه دارد تا ایستگاه هایی مجزا از شارژ خانگی را تدارک ببیند.

به طور کلی شرکت های خودروسازی، تأسیسات برق و ارایه کنندگان زیرساخت های شارژ خودرو امیدوارند با طرح های خود راه حل هایی برای مشکل شارژ خودرو در خارج از خانه های بیابند.

به این ترتیب تنها چالشی که در زمینه بهره گیری بیشتر از خوروهای الکتریکی به جا می ماند، نحوه شارژ باتری ها دور از خانه و دست کم تا زمانی که کیوسک های شارژ سریع در ایستگاه های خدماتی و غیره نصب شوند است. قرار است این ایستگاه های شارژ به لطف اتصال به برق 480 ولت، بیشتر باتری لیتیوم- یون یک خودروی الکتریکی را در مدت تقریباً نیم ساعت شارژ کنند. به این ترتیب تنها مشکلی که به جا می ماند این است که رانندگان در این مدت چگونه خودشان را سرگرم کنند. این احتمال ضعیف است که بتوان خودرو را در ایستگاه شارژ رها کرد. به ویژه اگر کسی پشت سر خودروی در حال شارژ منتظر دسترسی به شارژر باشد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top