اگر به مریخ می رفتید، با چه چیزهایی مواجه می شدید؟

مریخ

 حمیده احمدیان راد

امریخز نظر فاصله از خورشید، مریخ چهارمین سیاره است. این سیاره گاهی به خاطر خاک سرخش سیاره سرخ نامیده می شود. خاک روی مریخ به این خاطر سرخ است که حاوی اکسید آهن است.

مریخ یکی از درخشان ترین اشیای آسمان شب ما است. مریخ دو ماه به نام های فوبوس و دیموس دارد.

مریخ کمی شبیه به زمین ما است. فقط کوچک تر، خشک تر و سردتر است. مکان هایی روی زمین وجود دارد که کمی شبیه به مریخ هستند. مثل دره مرگ، کلیف Calif، قاره قطب جنوب و آتشفشان های هاوایی. هردوی این سیاره ها کلاه های یخی قطبی، آتشفشان ها، دره ها و چهار فصل دارند (فصل های مریخ دوبرابر فصل های زمین به طول می انجامند).

هوای رقیق مریخ آن را مکان خطرناکی برای انسان می سازد. بیشتر این هوا دی اکسید کربن سمی است. بنابراین شما به لباس فضانوردی نیاز دارید تا از مریخ دیدن کنید. اخیراً دانشمندان مقدار زیادی آب منجمد شده (دانشمندان به آن یخ آب می گویند) زیر سطح مریخ پیدا کرده اند. این به این معنی است که فضانوردانی که در آینده از مریخ بازدید می کنند با آب فراوانی مواجه می شوند که با آن می توان دو برابر دریاچه میشیگان را پر کرد.

سطح مریخ

مریخ یک سیاره سنگی است. این سیاره، خشک و گردوخاکی است. آسمان آن به جای آبی، قرمز و مه آلود است. بعضی وقت ها توفان های عظیم گردوغبار همه سیاره را می پوشاند.

کاوش مریخ سخت است. اما چیزهای خیلی زیادی وجود دارد که در آن ببینیم و بیاموزیم. قله المپوس Olympus ممکن است بزرگ ترین آتشفشان منظومه شمسی ما باشد. این قله سه بار بلندتر از قله اورست (بلندترین کوه روی زمین است) و به بزرگی ایالت نیومکزیکوی آمریکا است. والس مرینریس Valles Marineris دره عظیمی است که اگر روی زمین بود تقریباً به طول همه ایالات متحده آمریکا گسترده می شد. این دره 4000 کیلومتر طول، 200 کیلومتر پهنا و هفت کیلومتر عمق دارد. همچنین بر روی مریخ چاله های برخوردی جالبی ناشی از برخورد شهاب سنگ ها و سنگ ها وجود دارد.

روی مریخ، شما می توانید دو ماه را در آسمان ببینید. آنها ممکن است ستاره های دنباله داری باشند که به وسیله جاذبه ماه به دام افتاده باشند. فوبوس به آهستگی در حال حرکت به سمت مریخ است. این ماه 50 میلیون سال دیگر با مریخ تصادف می کند یا متلاشی می شود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top