برخی از وقایع ناشی از گرم شدن زمین 1

ناتوانی ویروس ها در تطبیق با هوای پرنوسان

با گرم شدن زمین پیش بینی می شود که آب و هوای سیاره ما متغیر، پرنوسان و همراه با توفان های غیرقابل پیش بینی شود. مطالعه ای جدید نشان می دهد با گرم شدن زمین حتی ویروس ها هم نمی توانند خود را با شرایط پرنوسان و غیرقابل پیش بینی آب و هوایی ناشی از آن تطبیق دهند چراکه نمی توانند بر جهش هایی تکیه کنند که قدرت مقابله با تغییرات زیست محیطی را می دهد. این درحالی است که ویروس ها سازگارترین موجودات زنده بر روی زمین هستند و توانایی جهش در طول زمان را دارند. برای مثال ویروس آنفولانزا از یک فصل تا فصل دیگر جهش می کند. اگر ویروس ها با دماهای تصادفی و متغیر تطبیق نیابند موجودات زنده دیگر هم قادر به کنار آمدن با این وضعیت نیستند.

ارتباط بارش های شدید با گرم شدن زمین

بررسی داده های دریافتی از 8000 ایستگاه هواشناسی در سراسر جهان نشان داده که شدت گرفتن بارش ها با افزایش دمای جهان در ارتباط است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان اتفاق بارش های شدید روبه افزایش است و در ازای هر یک درجه که به دمای زمین اضافه می شود هفت درصد هم بر شدت بارش ها افزوده می شود.

به این ترتیب با فرض افزایش دمای متوسط جهانی به میزان 3 تا 5 درجه سانتیگراد تا پایان قرن 21، می توان انتظار بارش های بسیار شدیدی را داشت. با ادامه روند بارندگی های شدید هم انتظار وقوع سیل های بیشتری می رود. بیشترین افزایش در بارندگی های شدید هم در کشورهای گرمسیری رخ می دهد و از آن جایی که مردم این کشورها بسیار فقیرند و آمادگی مواجهه با این بلایا را ندارند با تهدیدی ویرانگر روبرو هستند.

محو سریع یخچال های طبیعی کوه های آند

یخچال های طبیعی رشته کوه های آند در سه دهه گذشته با نرخ رشد بی سابقه ای روبه زوال نهاده اند. بر اساس یک بررسی جدید که ترکیبی از مشاهدات از روی زمین و عکس های هوایی و ماهواره ای است، سرعت محو یخچال های طبیعی آند بیشتر از سرعت متوسط آب شدن یخچال های طبیعی در سراسر جهان است. به طور متوسط بین 30 تا 50 درصد یخچال های طبیعی رشته کوه های گرمسیری آند (بسته به رشته کوه) آب شده است.

یخچال های طبیعی آند گرمسیری شدیدتر و سریع تر از دیگر یخچال های روی زمین به هر گونه تغییرات آب و هوایی واکنش نشان می دهند. از میان رفتن یخچال های طبیعی یک مشکل بزرگ برای مردمی است که در مناطق خشک رشته کوه های آند زندگی می کنند. تأمین آب از یخچال های رشته کوه های مرتفع برای مصرف کشاورزی و خانگی بسیار مهم است و همچنین برای تولید برق کاربرد دارد.

خطر تغییرات آب و هوایی برای ساکنان جنوب غرب آمریکا

کمیته مشورتی ارزیابی آب و هوای آمریکا با انتشار یک گزارش وضع بخش جنوب غربی این کشور را نگران کننده نشان داده. براین اساس مقادیر برف و آب های جاری در این منطقه رو به کاهش است و میزان آب برای ساکنان شهرستان ها، بخش کشاورزی و اکوسیستم کاهش یافته.

بیش از نیمی از محصولات با ارزش بالای آمریکا در جنوب غربی این کشور تولید می شود که این محصولات هم وابسته به آبیاری هستند. این محصولات به ویژه درمقابل رطوبت کم، سرما و گرما آسیب پذیرند. کاهش بازدهی محصولات که از افزایش دما ناشی می شود رقابتی را برای دسترسی به منابع آب به وجود آورده و در نتیجه در مشاغل موجود در برخی از جوامع روستایی تغییراتی به وجود آورده.

گرم شدن کره زمین و بروز خشکسالی بر میزان بروز آتش سوزی در مناطق جنوب غرب آمریکا افزوده. مدل این آتش سوزی ها هم شدیدتر و سریع تر شده و همین امر مخاطراتی را برای ساکنان کل این مناطق و اکوسیستم محلی به وجود آورده.

کاهش دوسومی تخریب آب و هوا با محدودیت انتشار گازهای گلخانه ای

یک ارزیابی جامع از منافع حاصل از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نشان می دهد اگر میزان افزایش درجه حرارت جهانی تا سال 2100 در حد دو درجه سانتیگراد باقی بماند، می توان از 20 تا 65 درصد تأثیرات جانبی تغییرات آب و هوایی در پایان این قرن که بسیار مخرب خواهند بود اجتناب کرد.

کم شدن میزان وقوع سیل و آسیب به محصولات کشاورزی از فواید ویژه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است. در سال 2010، دولت ها توافق کردند از تولید گازهای گلخانه ای جلوگیری کنند تا درجه حرارت هوا از دو درجه سانتی گراد فراتر نرود.

بانک جهانی هشدار داده اگر دمای جهان به چهار درجه افزایش یابد تغییرات آب و هوایی شدید تر خواهد شد و مناطق مختلف جهان از خاور میانه گرفته تا ایالات متحده نابود خواهند شد.

2012 دهمین سال گرم زمین در 130 سال گذشته

سال 2012 یکی از 10 سال گرم جهان از سال 1880 میلادی بوده است. سال 2012 با دمای متوسط 14.46 درجه سانتی گراد به عنوان دهمین سال گرم در این دوره زمانی رتبه بندی شده است. فقط یک سال در قرن بیستم یعنی سال 1998 گرم تر از 2012 بوده است.
روند طولانی شدن دوره های گرم بودن زمین از اواسط 1970 میلادی شروع شده که به طور قطع با آزاد شدن گازهای گلخانه ای در نتیجه فعالیت بشر در ارتباط است. بیشترین میزان افزایش دما در میانه آمریکای شمالی و قطب شمال ثبت شده است.

با گرم تر شدن هوا گدازه های بیشتری روی زمین پیدا می شوند

با گذشت زمان و پایدارتر شدن دماهای گرم تر بر روی سیاره باید منتظر افزایش فعالیت های آتشفشانی باشیم. یک گروه تحقیقاتی توانسته تاریخ فوران هایی که قدمت برخی از آنها به حدود 460.000 سال می رسد را بازسازی کند و با بررسی این دوره ها مشخص شده در زمان هایی افزایشی در فعالیت های آتشفشانی به وجود آمده.

موقعی که محققان این الگوها را با داده های مربوط به وضعیت آب و هوا تطبیق دادند مشخص شد که دوره های افزایش فعالیت آتشفشانی با افزایش زیاد درجه حرارت و ذوب شدید یخچال ها همراه بوده است.

خطر تغییرات آب و هوایی برای ساکنان جنوب غرب آمریکا

کمیته مشورتی ارزیابی آب و هوای آمریکا وضع بخش جنوب غربی این کشور را نگران کننده نشان داده. براین اساس مقادیر برف و آب های جاری در این منطقه رو به کاهش است و میزان آب برای ساکنان شهرستان ها، بخش کشاورزی و اکوسیستم کاهش یافته.

بیش از نیمی از محصولات با ارزش بالای آمریکا در جنوب غربی این کشور تولید می شود که این محصولات هم وابسته به آبیاری هستند. این محصولات به ویژه درمقابل رطوبت کم، سرما و گرما آسیب پذیرند. کاهش بازدهی محصولات که از افزایش دما ناشی می شود رقابتی را برای دسترسی به منابع آب به وجود آورده و در نتیجه در مشاغل موجود در برخی از جوامع روستایی تغییراتی به وجود آورده.
گرم شدن کره زمین و بروز خشکسالی بر میزان بروز آتش سوزی در مناطق جنوب غرب آمریکا افزوده. مدل این آتش سوزی ها هم شدیدتر و سریع تر شده و همین امر مخاطراتی را برای ساکنان کل این مناطق و اکوسیستم محلی به وجود آورده است.

خوک های آبی میان گونه های درمعرض خطر

شش گروه از خوک های آبی یا سیل ها با کوچک شدن یخ دریاها در معرض تهدید قرار گرفته اند و نیاز به حمایت دارند. در سال های اخیر زیستگاه های این جانوران به دلیل گرم شدن زمین به میزان قابل توجهی کوچک شده است و پیش بینی می شود که یخ دریاها در قرن حاضر به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

سیل های ریش دار برای فرزندآوری،‌ پرورش فرزند و پوست اندازی به یخ دریا وابسته اند. سیل های حلقه دار هم از یخ دریا برای پوست اندازی استفاده می کنند و غارهای برفی را در نوک یخ دریا بنا می کنند تا از نوزادانشان درمقابل دماهای منجمد کننده و شکارچیان محافظت کنند.

صعود سوسک ها به بالای درختان با گرم شدن هوا

بین درختان و حشراتی که از آنها تغذیه می کنند جنگی دایمی در جریان است. حشرات نقب می زنند و درختان را می جوند درختان هم دفاع های کشنده و مهلکی را به شکل مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می دهند. تحقیقات نشان می دهد گرم شدن کره زمین می تواند به نفع برخی از حشرات تمام شود.

دانشمندان می گویند به خاطر صعود سوسک های درختی از درختان کاج کوه های راکی، این درختان با تهدید رو به افزایشی از سوی آنها مواجهند. این حشرات به بالای درختان حمله می کنند درحالی که در درختان کاج دفاع های قدرتمندی تکامل پیدا نکرده تا این حملات را متوقف کند.

افزایش دما به این سوسک ها که قاتل درختانند اجازه می دهد در مناطقی رشد کنند که در طول تاریخ بیش از حد و برای بیشتر سال سرد بوده اند. گرم شدن زمین حمله سوسک ها به اکوسیستم های جدید و بی دفاع را آسان تر می کند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top