بهترین زمان برای یاد گرفتن حفاظت از محیط زیست

فیل آفریقایی

محمدرضا کریمی

فیل آفریقاییدر شهر پاریس کبوترها بدون هیچ نگرانی ای در پیاده روها کنار مردم راه می روند. این پرندگان که سال ها است کسی مزاحم آنها نمی شود به قدری از بابت مردمی که به حفاظت از محیط زیست بها می دهند مورد ملاطفت قرار گرفته اند که به نظر می رسد دیگر حتی پرواز کردن را فراموش کرده اند و  گاهی خودشان به معضلی برای شهرداری تبدیل می شوند. البته بحران محیط زیست ناشی از آلودگی هوای این شهر نیز به گونه ای نیست که پرندگان را از آن فراری دهد.

شهروندان برخی از کشورها نیز لباس های را که از اجزای بدن جانوران کمیاب درست شده است را نمی پوشند تا به شکار و تجارت این جانوران رونق نبخشند.

البته دقت و حساسیت مردم برخی از کشورها به حفظ محیط زیست تنها منحصر به دوست داشتن جانوران یا استفاده از اجناس درست شده از اعضای بدن جانوران نظیر پوست، عاج فیل و لاک لاک پشت نمی شود.

در این کشورها مردم به زباله های رها شده در طبیعت، فاضلاب های صنعتی، قطع بی رویه درختان، نحوه استفاده از کودها و سموم شیمیایی، حفظ سلامت رودها و آب های جاری و … حساسند و هر ازگاهی شاهد فعالیت حامیان محیط زیست در این کشورها هستیم که به روش های مختلف و خلاقانه توجه خود را به حفظ محیط زیست نشان می دهند. درواقع آنها می دانند که دولت ممکن است در انجام وظیفه خود نسبت به حفاظت از محیط زیست اهمال کند. بنابراین خود شهروندان باید به حفظ محیط زیست بپردازند.

طبیعی است که چنین حساسیتی نسبت به محیط زیست یک شبه و با زور و اجبار صرف به وجود نیامده است. بلکه حاصل سال ها آموزش در سطح عموم و به ویژه به کودکان و نوجوانان بوده است.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top