تعداد کشورهای جهان

این سؤال برای عده زیادی پیش آمده که بالأخره “چه تعداد کشور در جهان وجود دارد؟وقتی این پرسش مطرح می شود پاسخ های متعددی برای آن داده می شود. دلیلش هم این است که هر کشوری براساس منافعش می گوید که تعداد کشورها چند تا است. به عنوان مثال وزارت خارجه آمریکا به این پرسش پاسخ 195 کشور را می دهد. به عبارتی پاسخ این پرسش بستگی به این دارد که از چه کسی آن را بپرسید.

در حالی که منابع مختلف پاسخ های مختلفی به این پرسش می دهند شاید بهترین پاسخ در نهایت 196 کشور باشد.

تعداد اعضای سازمان ملل متحد
193 کشور عضو سازمان ملل متحد هستند. همین تعداد هم اغلب به عنوان شمار کشورهای جهان در نظر گرفته می شوند.اگر چه رقم 193 تقریباً تمام کشورهای جهان را در بر می گیرد، اما کشورهای مستقلی مانند شهر واتیکان و نیز کوزوو که مستقل هستند ولی عضو سازمان ملل متحد نیستند را از نظر دور می دارد.

از نظر برخی تایوان نیز ویژگی های یک کشور مستقل را دارد امابه دلایل سیاسی در تلاش برای شناخته شدن به عنوان یک کشور مستقل از سوی جامعه بین المللی شکست خورده. این عده عقیده دارند باید تایوان را به عنوان کشوری مستقل در نظر گرفت. به گفته آنها تایوان تا سال 1971 عضو سازمان ملل متحد (و حتی شورای امنیت) بوده، تا این که سرزمین اصلی چین، جایگزین تایوان در این سازمان شد.بنابراین 193 کشور بیانگر شمار کشورهای جهان نیست. در حالی که بسیاری از کشورها در سراسر جهان تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته اند اما چین می گوید تایوان استانی در چین است. تایوان هم همچنان هم به فشارهایش ادامه می دهد تا به طور کامل از سوی کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شود.

ده ها سرزمین و مستعمره هم وجود دارند که گاهی اوقات به اشتباهکشور” نامیده می شوند، اما درنهایت کشور به حساب نمی آیند چراکه به وسیله کشورهای دیگر اداره می شوند. مکان هایی که معمولاً به اشتباه به عنوان کشور قلمداد می شوند عبارتند از پورتوریکو، برمودا، گرینلند، فلسطین، صحرای غربی و حتی اعضای کشورهای مشترک المنافع (مانند ایرلند شمالی، اسکاتلند، ولز و انگلستان). این کشورها به طور کامل مستقل کشور، دولت یا دولت- ملت نیستند.

بنابراین
احتمالاً 196 کشور در حال حاضر بهترین پاسخ برای این سؤال است که چند کشور در جهان وجود دارد.

منبع: http://geography.about.com/cs/countries/a/numbercountries.htm

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top