درمان دیابت نوع دو

دیابت

 دکتر مونا زارع

دیابت

دیابت نوع دو وقتی رخ می دهد که پانکراس (عضوی در شکم) مقادیر ناکافی از انسولین تولید می کند و/یا بدن نسبت به سطوح طبیعی یا حتی سطوح بالای انسولین مقاوم می شود. این امر موجب ایجاد سطوح قند خون بالا می شود که در صورت درمان نشدن می تواند به ایجاد شماری از عوارض منجر شود.

افراد با دیابت نوع دو نیازمند مراقبت منظم و درمان پویا برای رسیدن به سطوح طبیعی یا نزدیک به طبیعی قند خون هستند. درمان شامل تنظیمات سبک زندگی، معیارهای مراقبت های فردی و داروها است که می تواند خطر دیابت و عوارض قلبی _عروقی را به حداقل برساند.

اهداف درمانی دیابت نوع دو

تحت نظر گرفتن قند خون: هدف درمان دیابت نوع دو، نگه داشتن سطوح قند خون در سطح طبیعی یا نزدیک به طبیعی است. مراقبت با دقت قند خون می تواند به پیشگیری از اثرات درازمدتی که در اثر مراقبت ضعیف قند خون ایجاد می شود کمک کند.(عوارضی که دیابت روی چشم، کلیه و دستگاه قلبی عروقی ایجاد می کند.)

آزمایش قند خون در خانه: در افراد با دیابت نوع دو، آزمایش قند خون در خانه ممکن است پیشنهاد شود. به خصوص در افرادی که داروهای خوراکی ضد دیابت یا انسولین استفاده می کنند. آزمایش قند خون در خانه معمولاً برای افرادی که تحت کنترل با رژیم غذایی اند ضروری نیست.

قند خون ناشتای طبیعی، کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر (5.6 میلی مول در لیتراست. اگرچه برای بعضی از افراد قند خون هدف متفاوت است. پزشک یا پرستار برای مشخص شدن هدف قند خون به بیمار کمک می کند.

آزمایش A1C: کنترل قند خون هم چنین به وسیله یک آزمایش خون به نام  هموگلوبین A1C تخمین زده می شود. آزمایش A1C متوسط سطح قند خون فرد را در طول دو تا سه ماه گذشته اندازه می گیرد. A1C هدف برای بیشتر افراد با دیابت نوع دو 7 درصد یا کمتر است که معادل متوسط قند خون 150 است. (یا 8.3 میلی مول طبق بعضی کشورها) (به جدول مراجعه کنید.)

برای بعضی از افرادA1C  هدف بالاتر از این میزان، بی خطرتر است و منجر به نتایج بهتر در سلامت فرد می شود. پزشک می تواند به مشخص شدن A1C هدف فرد کمک کند.

قند خون متوسط هدف (150 میلی گرم بر دسی لیتر) به دلایلی بیشتر از قند خون هدف ناشتا (100میلی گرم بر دسی لیتر) است که عبارتند از:

-قند خون بعد از خوردن بالا می رود.

-این که قند خون فرد چقدر و با چه سرعتی بالا می رود بسته به نوع و مقدار غذایی که در یک وعده مشخص می خورد دارد.

-مقداری که قند خون فرد بالا می رود بسته به این که چه درمان یا درمان هایی برای دیابت استفاده می کند و سطح فعالیت او نیز دارد.

مراقبت خطر قلبیعروقی: شایع ترین عارضه طولانی مدت دیابت نوع دو بیماری قلبیعروقی است، که می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ شود. افراد با دیابت شیرین در مقایسه با افراد غیر دیابتی دو برابر خطر ابتلا به بیماری قلبی دارند.

به هرحال به طورکلی می توان خطر بیماری قلبیعروقی را به طور قابل توجهیبا رعایت این نکات پائین آورد:

قطع مصرف سیگار

مراقبت از فشارخون و کلسترول بالا با رژیم غذایی، ورزش و دارو

استفاده از آسپیرین با دوز پائین (81 میلی گرم) روزانه در صورت نیاز

رژیم غذایی و ورزش در دیابت نوع دو

تغییرات در رژیم غذایی می تواند بسیاری از عوامل مرتبط با دیابت نوع دو، شامل وزن، فشارخون و توانایی بدن برای تولید و پاسخ به انسولین را بهبود بخشد.

ورزش منظم حتی اگر وزن هم کاهش پیدا نکند می تواند به کنترل دیابت نوع دو کمک کند. ورزش کنترل قند خون را بهتر می کند زیرا چگونگی پاسخ بدن به انسولین را بهتر می کند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top