سناریوهای مختلف برخورد یک سیارک با زمین

apophis

apophisدر منظومه شمسی علاوه بر سیارات و و ماه هایشان، گرد و غبارهای فضایی، تعداد بی شماری ستاره دنباله دار، سیارک و انواع مختلفی از زباله های فضایی که ما در فضا رها کرده ایم، با سرعت های غیرقابل پیش بینی و در همه نوع مداری اطراف زمین حرکت می کنند.

زمین هر روز با انواعی از این مواد برخورد می کند. این مواد در رادارهای معمولی نشان داده نمی شوند و برخوردشان ارزش خبری ندارد. بیشتر سیارک های نسبتاً بزرگی هم که با زمین برخورد می کنند در نهایت اندازه یک توپ بسکتبال را پیدا می کنند. چرا که بیشتر آنها در حین عبور از جو زمین می سوزند و تنها همین اندازه از آنها باقی می ماند. چنین سیارک هایی تقریباً یک بار در هفته به زمین برخورد می کنند. این وقایع به خاطر زیبایی شان توجه ستاره شناسان را به خود جلب می کنند. بنابراین باید برخورد بزرگ تری صورت بگیرد تا توجه ما را به خود جلب کند.

آخرین باری که افراد معمولی توجه شان به این برخوردها جلب شد به سال 1908 برمی گردد که یک سیارک بزرگ با نیروی یک بمب 15 مگاتنی در جو زمین منفجر شد و مواد آن در یک سطح دو هزار کیلومتر مربعی در منطقه سیبری پراکنده شد. اگر بدانیم که بمب هسته ای که آمریکا روی هیروشیمای ژاپن انداخت 15 کیلوتن بود به ابعاد چنین انفجاری پی می بریم.


زمان احتمالی برخورد سیارک اپوفیس با زمین
به گفته تعدادی از کارشناسان نجوم، احتمال برخورد سیارک اپوفیس با زمین در سال 2036 به طور قابل توجهی کاهش یافته، اما احتمال برخورد این سیارک با زمین در سال 2068 افزایش یافته است. محققان از مشاهدات مادون قرمز حرارتی رصدخانه های فضایی همراه با اندازه گیری های نوری استفاده می کنند تا برآوردهایشان را از ویژگی های این سیارک اصلاح کنند. برآوردهای قبلی قطر متوسط این سیارک را حدود 270 متر تخمین زده بودند ولی تخمین های جدید نشان می دهد قطر این سنگ فضایی حدود 325 متر است. سیارک اپوفیس در سال 2004 کشف شده.


سازمان فضایی آمریکا، ناسا و آژانس فضایی اروپا می گویند که معمولاً هر صد سال یک بار چنین سیارک های بزرگی با زمین برخورد می کند. اما سیارکی که این بار دانشمندان را به هم ریخته دست کم دو برابر حد معمول است. این سیارک اپوفیس (Apophis) نامیده می شود و حدود 270 متر طول دارد. یعنی 45 میلیون تن سنگ با سرعت 45 هزار کیلومتر در ساعت) به دور خورشید می گردد. اگر این توده به زمین برخورد کند، به سادگی می تواند یک شهر بزرگ را با خاک یکسان کند.

طبق گفته همه منابع علمی، در حال حاضر احتمال برخورد اپوفیس با زمین خیلی کم است. بر اساس برآوردی که محققان ناسا در اواخر سال میلادی گذشته انجام دادند احتمال این برخورد یک در 250 هزار و در سال 2036 است. با این وجود دانشمندان راه های مقابله با خطر برخورد را هم از نظر دور نمی دارند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top