سکستینگ جوک نیست جرم است

نوجوانان

نوجوانان

چیزی که به آن سکستینگ اطلاق می شود موضوعی است که حتماً درباره آن چیزهایی شنیده اید و یا با آن برخورد داشته اید، ولی ارایه تعریفی دقیق از آن کار چندان ساده ای نیست.

اما به طور کلی سکستینگ، عمل ارسال تصاویر برهنه یا نیمه برهنه به وسیله تلفن همراه و یا دیگر رسانه های الکترونیکی تعریف می شود. سکست هم به ارسال پیام جنسی اطلاق می شود. در کشور ما این اصطلاح به صورت چشم چرانی دیجیتال، تبادل پیام‌های جنسی و تبادل تصاویر و ویدیوهای جنسی ترجمه می شود.

سکستینگ جزو پدیده های اخیر جوامع انسانی است که پایه آن در دسترس بودن گسترده تلفن همراه است. چنان که می دانیم تلفن همراه یک وسیله مقرون به صرفه با امکان گرفتن عکس و فیلم و ارسال آن است.

عمل سکستینگ به طور فزاینده ای در جهان در حال رواج است و متأسفانه این رفتار در میان نوجوانان که نسبت به مسایل جنسی کنجکاوند و هورمون ها آنها را به این سمت هدایت می کنند هم دیده می شود.

براساس تحقیقات در آمریکا به طور میانگین، از هر پنج نوجوان یک نفر به این کار دست می زند اگر چه بیش از دو سوم این نوجوانان آن تصاویر را برای دوست پسر یا دوست دختر خود ارسال کرده اند. 25 درصد از دختران نوجوان و 33 درصد از پسران نوجوانی که در این کار شرکت داشته اند هم اعتراف کرده اند که این گونه پیام ها رابا کس دیگری به اشتراک گذاشته اند.

خطر این جا است که سکستینگ در میان نوجوانان کم کم به عملی عادی و تا حدودی پذیرفته شده تبدیل شود. این در حالی است که نوجوانان (به معنی اخص بین 13 و 17 سالگی) باید بدانند زمانی که چنین پیامی ایجاد، ارسال و یا دریافت می کنند، مرتکب جرم هرزه نگاری می شوند. اما بیشتر نوجوانان نمی دانند این کار جرم است و اصولاً هم فراوانی این رفتار باعث می شود به عواقب آن توجه نکنند.

وقتی یک نوجوان با فشار یک دکمه یک عکس و یا فیلم و پیام هرزه را ارسال می کند بازتاب رفتار او مسایل حقوقی جدیدی را برای جامعه و مراکز قانونی ایجاد می کند که باید برای آنها چاره ای اندیشیده شود به ویژه این که مرتکبان آن زیر سن قانونی باشند.

دلیلش این است که سکستینگ عواقب احساسی و اجتماعی جدی برای نوجوانان و یا بزرگسالانی که فیلم یا عکس آنها توزیع شده دارد و این موضوع پای مسایل حقوقی را به این قضیه باز می کند به خصوص که آن عکس بدون اطلاع و یا بدون رضایت قربانی گرفته و ارسال شده باشد و یا این کار با هدف آزار و اذیت انجام شده باشد.

به عنوان مثال دختری عکسی جلف از خودش را برای دوست پسرش ارسال می کند و این عکس از سوی دوست پسرش برای صدها نفر فرستاده می شود و پایش به فیس بوک و مای اسپیس باز می شود. به این ترتیب این دختر بی رحمانه از این طریق مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به او ضربه زده می شود. در این شرایط مسایل مختلفی مطرح می شود از جمله این که آیا پسر از دختر خواسته این عکس را برایش ارسال کند، این که دختر از خودش تصاویر هرزه تهیه کرده یعنی در هرزه نگاری کودکان نقش داشته است. این موضوع حتی می تواند گریبان مدارس را هم بگیرد، به ویژه اگر آنها هم در جریان آن قرار داشته باشند و اقدامی انجام نداده باشند.

علاوه بر جرم بودن ارسال و دریافت تصاویر هرزه، خجالت از انتشار کنترل نشده عکس های شخصی و خصوصی می تواند زندگی یک نوجوان را به طور قابل توجهی مختل کند.

منبع: www.isba.org/ibj/2010/04/sextingitsnojokeitsacrime

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top