شباهت ها و تفاوت های میکروب ها

میکروب ها

میکروب ها

میکروب ها یا یا میکروارگانیسم ها کوچک ترین و ساده ترین موجودات روی زمینند. کسانی که درباره آنها مطالعه می کنند میکروبیولوژیست نامیده می شوند. مهم ترین واقعیتی که درباره میکروب ها وجود دارد این است که آنها بیشترین تعداد موجودات زنده روی زمین را تشکیل می دهند. تعداد آنها میلیون ها، میلیاردها یا تریلیون ها نیست. بلکه تریلیون ها تریلیون ها تریلیون میکروب در زمین وجود دارد. شاید هم بیشتر.

میکروب ها انواع بسیار متنوعی دارند. آنها به تنهایی و یا به صورت توده کار می کنند. میکروب ها می توانند به ما کمک کنند و یا به ما صدمه بزنند.

صدها هزار گونه از میکروب ها کشف شده اند. کشفیاتی که در بیولوژی انجام می شود بسیار مهم است. در حالی که میکروب هایی مانند باکتری ها، قارچ ها و تک یاخته ها همواره وجود داشته اند، اما دانشمندان همیشه نمی دانند آنها در کجا قرار دارند. برخی از میکروب ها، مثل ویروس ها، ممکن است براساس تعاریفی که در حال حاضر از حیات وجود دارد حتی زنده هم به شمار نیایند.

یک اختراع نحوه نگاه ما به میکروب ها را تغییر داده. این اختراع میکروسکوپ است. دانشمندی به نام آنتون فون لیوونهوک چند لنز را با هم قرار داد و توانست به طور کامل این جهان جدید را ببیند. او اولین میکروسکوپ را در سال 1673اختراع کرد. میکروسکوپی که او اختراع کرده قابل اعتنا نبود اما تاریخچه کشفیات در این حوزه از این اختراع شروع کرد. مهم ترین نتیجه ای که این اختراع برای انسان ها داشته این است که دانشمندان توانسته اند علت و راه معالجه بسیاری از بیماری ها را پیدا کنند.

به طور کلی هیچ توضیح ساده ای برای میکروب ها وجود ندارد جز این واقعیت که آنها بسیار کوچکند. در اینجا بعضی نکات درباره میکروب ها ذکر می شود.

آنها می توانند هتروتروف یا اتوتروف باشید. این دو واژه به این معنا است که یا آنها همدیگر را می خورند (هترو-hetero) یا برای خودشان غذا می سازند (خودکار- auto). اگر می خواهید درکی درباره این ویژگی پیدا کنید می توانید به گیاهان و جانوران رجوع کنید. گیاهان اتوتروف هستند و جانوران هتروتروفند.

میکروب ها می توانند تک و یا به صورت توده باشند. یک تک یاخته مانند آمیب ممکن است کل زندگیش را تنها سپری کند و میان آب حرکت کند. دیگران، مانند قارچ ها، با هم در قالب توده ها کار می کنند و به یکدیگر کمک می کنند به حیاتشان ادامه دهند.

میکروب ها می توانند به روش جنسی یا غیرجنسی تولید مثل کنند. گاهی اوقات DNA دو میکروب ترکیب می شود و یک میکروب جدید ایجاد می شود (تولید مثل جنسی). گاهی اوقات یک میکروب به خودی خود به دو بخش مجزا تقسیم می شود (تولید مثل غیر جنسی).

منبع: http://www.biology4kids.com/files/micro_main.htm

مطالب مرتبط

میکروارگانیسم ها چه هستند؟

تک یاخته ها چه موجوداتی هستند؟

انگل ها چگونه موجوداتی هستند؟

بیوتکنولوژی چیست؟

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top