نحوه پاسخ دادن به پرسش های مشکل کودکان

پرسش گری در بچه ها

ترجمه و تصویر: حمیده احمدیان راد

 

اگر بچه شما سؤال سختی می پرسد در ابتدا سعی کنید بفهمید چه چیزهایی درباره این موضوع مشکل می داند.

اگر بچه شما سؤال سختی می پرسد (درباره مرگ، سیاست و غیره)، می توانید به راحتی بپرسید: “تو درباره اینها چی شنیده ای؟” این به کودک شما اجازه می دهد که به شما بگوید از این موضوعات چه چیزی متوجه می شود و چه چیزی را نمی فهمد و شاید موضوعی او را نگران کرده که این سؤال ها را می پرسد.

پرسش گری در بچه ها

قبل از این که به سؤال بچه پاسخ دهید سؤالی بپرسید تا بفهمید که او چه می داند. بر اساس پاسخ او می توانید سؤال دیگری بپرسید تا سرگشتگی اش درباره موضوع مشخص شود. شاید بچه احتیاج دارد در رابطه با سلامتی اش به او اطمینان بدهیم. یعنی او در واقع می توانست بپرسد:”آیا من امنیت دارم؟”

پاسخ های ساده بدهید.

پاسخ های ساده ای به سؤال های کودکتان بدهید که برای بچه ای به سن بچه شما قابل درک باشد. ممکن است یک جمله ساده کافی باشد. وقتی بچه ای سؤال های سخت می پرسد، ممکن است در واقع درباره سلامتی اش نگران باشد و دنبال امنیت بگردد. شما می توانید درباره راه های مختلفی که او را ایمن نگه می دارد صحبت کنید. مثلاً این که پلیس آنجاست و از ما مواظبت می کند. یا مسئولان هواپیما به ما نشان می دهند که چه کار کنیم تا اتفاقی برایمان نیفتد.

از او سؤالات بیشتری بپرسید.

برای مثال، اگر بچه از شما درباره مردمی که در خبر آمده مجروح شده اند سؤال می کند، شما می توانید بپرسید:”من از این که مردم مجروح شده اند ناراحتم. تو چه احساسی داری؟”

دوباره بحث کنید.

آماده باشید که کودک شما همان سؤال را بارها بپرسد. این کار به این معنی ست که او درباره این شرایط همچنان فکر می کند و ممکن است به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد. شما می توانید بعضی از اطلاعات را برای بحث های بعدی ذخیره کنید.

با پیدا کردن آنچه که کودک می داند، شروع کنید.

قبل از این که به سؤال بچه پاسخ دهید سؤالی بپرسید تا بفهمید که او چه می داند. بر اساس پاسخ او می توانید سؤال دیگری بپرسید تا سرگشتگی اش درباره موضوع مشخص شود. یک سؤال مثل اینکه “بمب اتمی چیست؟” ممکن است این معنی را داشته باشد که بچه احتیاج دارد در رابطه با سلامتی اش به او اطمینان بدهیم. یعنی او در واقع می توانست بپرسد:”آیا من امنیت دارم؟”

منبع: PBS Parents

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top