هنر بیزانس، رمانسک و گوتیک

هنر قرون وسطی

ترجمه: حمیده احمدیان راد

هنر قرون وسطی به سه سبک و دوره اصلی تقسیم بندی می شود. هنر بیزانس، هنر رمانسک و هنر گوتیک. بخش عمده هنر در اروپا در قرون وسطی، هنر دینی با موضوعات و زمینه مذهب کاتولیک بوده است .انواع مختلف هنر شامل نقاشی، مجسمه سازی، فلزکاری، حکاکی، رنگ آمیزی پنجره های شیشه ای و خط نویسی است.

به وجود آمدن تغییراتی بزرگ در هنر، اغلب علامت پایان دوره قرون وسطی و آغاز دوره رنسانس به شمار می آید.

هنر قرون وسطی

بخشی از نقاشی دیواری حکایت دولت خوب و دولت بد، اثر آمبروجیو لورنزتی (Ambrogio Lorenzetti) نقاش ایتالیایی از جنبش گوتیک

هنر بیزانس

قرون وسطی اغلب قرون تاریک نامیده می شود و دوره زمانی 500 تا 1500میلادی را در بر می گیرد. شکل اصلی هنر در آن زمان هنر بیزانس بوده است که به وسیله هنرمندانی از امپراتوری روم شرقی به وجود می آمد.

مشخصه هنر بیزانس نبود واقع گرایی است. هنرمندان تلاش نمی کردند تا نقاشی هایشان را واقع بینانه بکشند بلکه در هنر خود بر نمادها تمرکز می کردند. نقاشی ها تخت بودند، سایه نداشتند و سوژه ها به طور کلی بسیار جدی وغم انگیز بودند .سوژه های نقاشی تقریباً به طور کامل مذهبی بودند و بیشتر نقاشی ها از حضرت مسیح و حضرت مریم کشیده می شد.

هنر رمانسک

هنر رمانسک هم تحت تأثیر هنر رومی ها و هم تحت تأثیر هنر بیزانس قرار داشت. تمرکز هنر رمانسک بر مذهب و مسیحیت بود. هنر رنگ آمیزی شیشه، نقاشی های بزرگ بر روی دیوارها و سقف های گنبدی شکل و کنده کاری در ساختمان ها و ستون ها از جمله جزییاتی بود که در معماری به کار گرفته می شد. هنر رمانسک شامل هنر خط نویسی مذهبی و مجسمه سازی نیز بود.

دوره هنر رمانسک با ظهور هنر گوتیک به پایان رسید. گاهی به هنر قبل از این دوره به دوره ماقبل رمانسک نیز اطلاق می شود.

هنر گوتیک

هنر گوتیک از هنر رمانسک مشتق شده. هنرمندان گوتیک استفاده از رنگ های روشن تر، ابعاد و پرسپکتیو و حرکت به سوی واقع گرایی بیشتر را آغاز کردند. آنها همچنین بیشتر از سایه ها و نور در هنرشان استفاده کردند. هنرمندان سبک گوتیک مسایل و موضوعات جدیدی فراتر از تنها موضوعات مذهبی را وارد هنر خود کردند. از جمله حیوانات و اسطوره ها را نیز به کار گرفتند.

هنرمندان قرون وسطی

بسیاری از هنرمندان اوایل قرون وسطی برای ما ناشناخته اند. اغلب هنرمندان قرون وسطی در بخش دوم قرون وسطی زندگی می کردند و اغلب به عنوان هنرمندان ابتدای رنسانس در نظر گرفته می شوند. در اینجا نام چند نفر از هنرمندان پایان قرون وسطی ذکر می شود:

دوناتلومجسمه ساز ایتالیایی است که به خاطر مجسمه هایش از داوود، مریم مجدلیه و مدونا مشهور است.

گیوتو (Giotto)- هنرمند ایتالیایی قرن 13 میلادی است که برای نقاشی های دیواریش در کلیسای کوچکی در پادوای ایتالیا مشهور است.

بنونوتو (Benvenuto) دیجوزپهچیمابوئه نیز نامیده می شود. این هنرمند ایتالیایی از فلورانس ایتالیا بود و برای نقاشی و موزاییک هایش مشهور است.

آمبروجیو لورنزتی (Ambrogio Lorenzetti) نقاشی ایتالیایی از جنبش گوتیک بود. او به خاطر نقاشی دیواری مشهورش، حکایت دولت خوب و دولت بد مشهور است.

ادبیات

عمده ادبیات تولید شده در طی قرون وسطی به وسیله روحانیون مذهبی و راهب ها نوشته شده است. افرادی هم می دانستند چگونه بخوانند و بنویسند. بیشتر آنچه آنها در این دوره نوشتند سرودها یا آهنگ هایی درباره خداوند بود. برخی نیز اسناد فلسفی ای درباره مذهب نوشتند. یکی از محبوب ترین کتاب های قرون وسطی، افسانه طلایی، نوشته اسقف اعظم جنوا جاکوبوس د وراژین بود. او داستان هایی درباره زندگی مقدسین در طول قرون وسطی نوشت. برخی کتاب های سکولار، به معنی غیر مذهبی هم در این دوره نوشته شده بود.

منبع

http://www.ducksters.com/history/middle_ages_art_literature.php

مطالب مرتبط

نظام فئودالی چیست؟

سبک باروک چیست؟

هنر عصر رنسانس

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top