چرا نسل انسان نئاندرتال منقرض شد؟

انسان نئاندرتال

محمدرضا کریمی

انسان نئاندرتالیک گروه تحقیقاتی روسی می گوید نسل انسان های نئاندرتال بر اثر وقوع انفجارهای ویرانگر آتشفشانی در موطنشان واقع در آسیای غربی و اروپایی منقرض شده است. به عقیده آنها دست کم سه انفجار آتشفشانی در حدود 40 هزار سال قبل رخ داده و به پایان عمر انسان های نئاندرتال که موجوداتی با ریختی شبیه به انسان بوده اند انجامیده است.

انسان های امروزی هم به این دلیل به حیاتشان ادامه داده اند که در آن زمان با خیال راحت در آفریقا و نیز منتهاالیه جنوب غربی آسیا زندگی می کردند. این مناطق خارج از گستره ای که ابرهای ناشی از خاکستر آتشفشانی آن را دربر می گرفته بوده است.

درواقع انسان های هوموساپینس از شانس خوبشان، در زمان وقوع این آتشفشان ها در موقعیت جغرافیایی ای زندگی می کردند که به آنها اجازه داد به حیاتشان ادامه دهند. به این ترتیب بعد از چند هزار سال هم بدون این که مجبور باشند برای دستیابی به غذا و منابع دیگر با انسان های نئاندرتال رقابت کنند به قلمرو سابق آنها کوچ کردند.

انسان های هوموساپینس کمی بعد از 40 هزار سال قبل توانسته اند بر شرایط ناگوار و ناملایم حاکم بر زیستگاه ها پس از وقوع این آتشفشان ها غلبه کنند. آنها به مدد پیشرفت در ساخت ابزار سنگی و انجام ابداعات فرهنگی دیگر این شرایط را برای خود تسهیل کرده اند.

این گروه تحقیقاتی برای اثبات تئوری آتشفشانی به خاک،‌ گرده های گیاهی، استخوان های جانوران و ابزارهای سنگی به دست آمده از غار مزمسکایا واقع در جنوب غربی کوه های قفقاز روسیه استناد می کنند.

محققان با تجزیه و تحلیل شیمیایی لایه های خاک این غار دو نوع خاکستر آتشفشانی را تشخیص داده اند که نشان دهنده وقوع انفجارهای آتشفشانی جداگانه در غرب آسیا بین 45 هزار و 40 هزار سال قبل است.

محققان شواهدی از وقوع یک انفجار آتشفشانی بزرگ و غیرمعمول در ایتالیا، حول و حوش 40 هزار سال قبل هم به دست آوردهاند که زمستانی آتشفشانی را به وجود آورده و محیط زندگی موجودات زنده جنوب و شرق اروپا را ویران کرده است.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top