چگونه حیات بر روی کره زمین آغاز شد؟

کره زمین

محمدرضا کریمی

کره زمینپیمودن چه مراحلی به شروع حیات بر روی کره زمین منجر شده است؟ جک زوستاک یکی از برندگان جایزه نوبل سال 2009 در زمینه فیزیولوژی و پزشکی از محققانی است که می کوشد به این پرسش پاسخ دهد.

مطالعات زوستاک نشان می دهد که زندگی در همه جای کره زمین وجود دارد. زوستاک که مطالعاتش را روی منشأ حیات بر روی زمین متمرکز کرده به وجود میکروب هایی در چشمه های آب گرم با بخارات داغ و در یک محیط اسیدی در «یلو استون اسپانیا» اشاره می کند. همچنین او با نشان دادن تصویری از رگه سبزی که در سراسر یک سنگ گسترش یافته اضافه می کند:«حتی در سنگ ها هم زندگی وجود دارد.»

زوستاک می گوید:«یک مؤلفه اساسی برای حیات، خلق یک غشا است. غشا، مرزی را تعریف می کند که می تواند حاوی ماده ژنتیکی باشد و ماده ژنتیکی در آن تکثیر شود. کار نسبتاً آسانی است که غشایی از اسیدهای چرب را در شرایطی مشابه با زمان به وجود آمدنش در کره زمین ایجاد کنیم.»

اسیدهای چربی که با آب حاوی کمی نمک مخلوط شده، به آسانی ساختارهای بسته ای به نام وسیکل ها (vesicles) را به وجود می آورد. زوستاک می گوید که این کار ساده است. اما ده سال طول کشید تا کشف کنیم که چگونه چنین ماده ای پیش از عصر سیستم ژنتیکی قادر به رشد و تقسیم بوده است. در نهایت دانشمندان با ترکیب مولکول های مشخصی فهمیدند که وسیکل هایی که زمانی ثابت بودند، بعداً به حالت دنباله های نخ مانند بلندی رشد کردند. آنها در این وضعیت شکلی شکننده پیدا کردند و با کمی اختلال تقسیم شدند.

هنگامی که زندگی آغاز می شود، می تواند با محیط های بسیار متفاوتی سازگار شود و یا به محیط های بسیار بسیار متفاوت و متنوعی مهاجرت کند.

اینها و پیشرفت های علمی دیگر مثل این که چگونه سلول های اولیه شروع کردند به این که ویژگی های اضافی دیگری به دست آورند و برخی از مزیت ها را منتقل کنند، مسیری منطقی به تکامل اولیه می دهد. به این ترتیب سرانجام می توانیم تصور کنیم که در شرایط اولیه زمین چه رخ داده است.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top