کفشی که انسان ها چند هزار سال پوشیده اند

قدیمی ترین کفش جهان

حمیده احمدیان راد

یک گروه بین المللی از باستانشناسان، قدیمی ترین کفش چرمی جهان را پیدا کرده اند. این کفش 1000 سال پیرتر از هرم بزرگ جیزه در مصر است. این کفش 5500 ساله در غاری در ارمنستان پیدا شده و به خاطر شرایط خشکی و خنکی هوای این غار به خوبی حفظ شده است.

قدیمی ترین کفش جهان

باستانشناسان در ابتدا فکر می کردند که کفش و سایر اشیای پیدا شده در این غار 600 تا 700 ساله هستند. چراکه شرایط خوبی داشتند. فقط موقعی که دو نوار ریز از چرم و تکه کوچکی از داخل کفش به وسیله آزمایشگاه های مستقلی در دانشگاه های کالیفرنیای آمریکا و آکسفورد لندن با کربن تاریخ گذاری شدند، سن واقعی این کفش را باور کردند. آنها فهمیدند که این کفش چند صد سال قدیمی تر از کفشی است که در وسایل مرد یخی ای موسوم به اتزی ( Ötzi ) پیدا شده بود.

این تیم مدت یک سال بود که سرگرم کاوش غار بود تا این که دایانا زرداریان دانشجوی دکترای مؤسسه باستانشناسی ارمنستان کفش را در داخل گودالی در کنار یک کوزه شکسته و تعدادی شاخ میش پیدا کرد. او از همان ابتدا از دیدن کفش چرمی بنددار در داخل این گودال شگفت زده شد.

این کفش چرمی 5500 ساله به میزان زیادی شبیه به کفش راحتی ای به نام پامپوتی است. این کفش چرمی بدون پاشنه حتی تا دهه 1950 میلادی هم در جزایر آران واقع در ساحل غربی ایرلند پوشیده می شد.

در حقیقت، شباهت های بی شماری بین تکنیک ساخت و سبک یا استیل این کفش با کفش هایی که در دوره های بعدتر در سراسر اروپا پیدا شده وجود دارد. بنابراین می توان گفت که این نوع کفش برای هزاران سال در منطقه وسیعی با تنوع آب و هوایی زیاد پوشیده می شده است.

این گروه نتوانست دی ان ای کفش باستانی پیدا شده را برای تعیین منشأ چرمش جدا کند. اما تجزیه و تحلیل های میکروسکوپی از منافذ مخفی کفش نشان می دهد که این کفش احتمالاً از پوست گاو درست شده. سازنده آن هم یک محصول با پایه روغن گیاهی را برای دباغی آن مورد استفاده قرار داده.

تا پیش از این کشف، کفش هایی که به وسیله اتزی پوشیده شده بود، قدیمی ترین کفش چرمی جهان شناخته می شد. البته کفش های اتزی در واقع جوراب هایی از علف بودند که با تسمه هایی از چرم خرس و گوزن به هم بسته شده بودند. پیش از اینها صندل های 7420 ساله ای که از مواد گیاهی درست شده، در غاری در میسوری آمریکا یافت شده است. به این ترتیب کفش چرمی بندی ای که اخیراً کشف شده را با 4680 رادیوکربن سن، می توان اولین کفش چرمی بندی جهان به حساب آورد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top