شهر گمشده اینکاها، چگونه ساخته شد؟

ماچوپیچو

حمیده احمدیان راد

ماچوپیچوماچوپیچو Machupicchu به معنی «قله قدیمی»، یک از زیباترین و اسرارآمیزترین مکان های تاریخی جهان است. این شهر که در ارتفاع 2430 متری بالای سطح دریا و در کوه های آند ساخته شده، در کشور پرو واقع است. ماچوپیچو از پایین قابل مشاهده نیست.

اینکاها ساختن این شهر را از ابتدای قرن 15 میلادی شروع کردند و در حوالی سال 1450 میلادی و در اوج قدرت امپراتوریشان ساخت آن را به پایان بردند. اما حدود یک قرن بعد و در سال 1572، با تهاجم اسپانیایی ها به امپراتوریشان آن را ترک کردند.

خوشبختانه بناهای ماچوپیچو برخلاف ساختمان های دیگر اینکاها از غارت گری اسپانیایی ها در امان ماند. اسپانیایی ها هر مکان مربوط به اینکاها را که به تسخیر خود در می آوردند، سنگ هایش را از شکل می انداختند. ظاهراً آنها از وجود این شهر نیز آگاهی داشتند ولی درصدد دیدار از آن برنیامدند.

بعد از آن هم با وجود این که مردم محلی ماچوپیچو را می شناختند، ولی این مکان در جهان شناخته شده نبود. تا این که یک مورخ آمریکایی به نام هیرم بینقام در سال 1911 آن را پیدا کرد. بینقام این شهر را «شهر گمشده اینکاها» نامید و کتابی هم به همین نام درباره آن منتشر کرد. پس از آن بود که ماچوپیچو به یکی از جاذبه های مهم توریستی جهان تبدیل شد.

بناهای ماچوپیچوماچوپیچو به سبک معماری کلاسیک اینکایی ساخته شده و دیوارهای سنگی صیقل داده شده دارد. اینکاها استاد ساختن این دیوارها بودند و به نحوی آنها را طراحی می کردند و می ساختند که در هنگام زلزله هم واژگون نمی شد. ساختمان های اولیه ماچوپیچو معبد خورشید و اتاق سه پنجره بودند. ماچوپیچو دارای قصرها، معابد، حمام ها، اتاق های ذخیره سازی و 150 خانه بوده است.

دور ماچوپیچو تراس هایی برای کشاورزی و تأمین آذوقه مردم ساخته شده بود و آب مصرفی آنها هم از چشمه های طبیعی تأمین می شد.

دلایل متعددی برای ساخت ماچوپیچو مطرح شده. یکی از مهم ترین این نظریه ها که باستان شناسان زیادی آن را تأیید کرده اند این است که این مکان ملک پاچاکوتی یکی از امپراتورهای اینکاها بوده است. یک نظریه دیگر ماچوپیچو را مکانی مربوط به سنن ملی اینکایی و دیگری آن را مکانی مقدس معرفی کرده. این مکان به این خاطر در این نظریه مقدس معرفی شده که در میان کوه ها واقع شده و رویدادهای ستاره شناسی آن برای اینکاها مهم بوده است. تئوری دیگر حاکی از این است که این مکان برای کنترل اقتصاد مناطق مغلوب ساخته شده. یک نظریه هم ماچوپیچو را زندان کسانی که برعلیه جامعه اینکایی مرتکب جرم و شرارت می شده اند معرفی کرده است. یک نظریه هم می گوید که ماچوپیچو ایستگاه آزمایش محصولات مختلف کشاورزی بوده است.

انگیزه ساخت ماچوپیچو هرچه که باشد براساس نظرسنجی ای که در سال 2007 انجام شده این مکان در زمره عجایب هفت گانه جدید جهان قرار گرفته است.

منابع: http://www.sacredsites.com/americas/peru/machu_picchu.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Machu_Picchu

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top