اجرام کوچک در حال حرکت در فضا

شهاب سنگ

شهاب سنگ

مواد جامدی وجود دارند که در فضا حرکت می کنند. این اجسام در حال حرکت از سیارک ها کوچک ترند. بسیاری از آنها از یک ریگ هم کوچک ترند. این اجرام منابع مختلف و زیادی دارند. بیشتر آنها از سیارک هایی هستند که در اثر برخورد با سیارکی دیگر از هم پاشیده و یا شکسته اند. اجسام دیگر از ستاره های دنباله دار، ماه و مریخ سرچشمه گرفته اند.

بیشتر اجرام در حال حرکت در فضا پیش از رسیدن به زمین از هم فرو می پاشند. اما بعضی از آنها دنباله ای درخشان را رها می کنند که چند دقیقه باقی می ماند. اجرام در حال حرکت در فضا تکه هایی سنگ مانند یا فلز مانند هستند. موقعی که اجرام در حال حرکت به جو زمین وارد می شوند، بر اثر برخورد با جو از هم فرو می پاشند و رگه های درخشان و نورانی ای به نام شهاب را به وجود می آورند. اما قطعات بزرگی از این اجرام در حال حرکت به طور کامل ذوب و بخار نمی شوند و به سطح زمین می رسند. اینها به نام شهاب سنگ شناخته می شوند.

منشأ اجرام در حال حرکت در فضا

اجرام در حال حرکت منشأ مختلفی دارند. بیشتر اجرام در حال حرکت تکه های شکسته شده سیارک ها هستند که از تصادف سیارک ها با یکدیگر در کمربند سیارکی به وجود آمده اند. در دهه 1990، ستاره شناسان شماری از اجرام در حال حرکت را کشف کردند که از مریخ می آمدند. بسیاری از اجرام در حال حرکت ریز، گرد و غبارهایی هستند که از دم ستاره های دنباله دار جدا شده اند.

مدار اجرام در حال حرکت

اجرام در حال حرکت به دور خورشید می گردند. اجرام مختلف با سرعت های متفاوت و در مدارهای مختلف سفر می کنند. بعضی از آنها با هم می گردند. این ها ممکن است باقی مانده ستاره های دنباله دار باشند. بقیه اجرام در حال حرکت مدارهای بیضی شکلی دارند.

سریع ترین اجرام در حال حرکت با سرعت حدود 26 مایل در ثانیه (42 کیلومتر در ثانیه) در فضا حرکت می کنند. خود زمین با سرعت حدود 18 مایل در ثانیه (26 کیلومتر در ثانیه) در فضا سفر می کند. بنابراین موقعی که اجرام در حال حرکت به طور مستقیم به جو زمین وارد می شوند، ترکیب سرعت آنها با سرعت حرکت زمین ممکن است مجموع سرعت حرکتشان را به حدود 44 مایل در ثانیه (71 کیلومتر در ثانیه) برساند.

فضاپیما ها از برخورد اجرام در حال حرکت آسیب می بینند

اجرام در حال حرکت تاکنون به فضاپیماها و تجهیزات فضایی صدماتی وارد کرده اند. نمونه آنها تلسکوپ فضایی هابل است.

مقالات مرتبط:

شهاب سنگ چیست؟

شهاب چیست؟

شهاب باران چیست؟

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top