آیا دایناسورها زیاد عمر می کردند؟

Image

مقالات مرتبط: دایناسور چیست؟ –   دایناسورهای گیاهخوار، گوشتخوار و همه چیزخوار –  بزرگ ترین، بلندترین و کوچک ترین دایناسورها –  تکامل دایناسورها –   دلایل انقراض دایناسورها (قسمت اول) –  دلایل انقراض دایناسورها (قسمت دوم) – نحوه تولید مثل دایناسورها –   دایناسورها خونگرم بودند یا خونسرد؟ –  دایناسورها چه قدر عمر می کردند؟ –  آیا دایناسورها سریع راه می رفتند؟ –   رنگ و شکل پوست دایناسورها –   نرها و ماده های دایناسورها –   مغز دایناسورها و هوششان –  فایده دم دایناسورها –  اسکلت دایناسورها –  آیا دایناسورها فشار خون بالا و قلب بزرگی داشتند؟ –   چگونگی دفاع دایناسورها از خودشان –  سلاح های تهاجمی دایناسورها –   آیا دایناسورها در گله زندگی می کردند؟ –  شکل دندان های دایناسورها ساختمان بدن دایناسورها

Imageدایناسورها چقدر عمر می کردند؟ خیلی سخت است که به این سؤال جواب دهیم.

اخیراً دانشمندان فهمیده اند که بیشتر استخوان های دایناسورها حلقه های رشد داشته اند (به نام خطوط رشد) که ممکن است به این سؤال جواب دهد. این خطوط تنها با استفاده از میکروسکوپ قابل دیدن هستند. حلقه رشد دایناسورها شبیه به حلقه رشد درختان است که سن درخت را می توان بر اساس آن تعیین کرد (هر سال رشد برگ ها یک رد در تنه درخت به جا می گذارد).

راه دیگر برای تخمین تعداد سال های زندگی براساس اندازه بدن است که طول عمر جانوران امروزی هم براساس آن تعیین می شود و بر این حقیقت استوار است که جانوران بزرگ معمولاً زندگی های طولانی تری نسبت به حیوانان کوچک تر دارند. به این ترتیب گمان می رود که سوروپودهای عظیم الجثه مثل اپتوسوروس Apatosaurus، برچیوسوروس Brachiosaurus، دیپلودوکاس Diplodocus و سوپراسوروس Supersaurus تقریباً 100 سال زندگی می کرده اند. دایناسورهای کوچک تر شاید طول عمر کمتری داشته اند. برای این که بدانید به طورکلی دایناسورها چقدر عمر می کردند، اینجا را کلیک کنید.

بر این اساس دانشمندان طول عمر دایناسورها را چنین تخمین می زنند:

– ترودون Trodon- (وزن 50 کیلوگرم)، سه تا پنج سال طول می کشیده تا به بزرگسالی برسد.

-کرتوسور سانتارسوس رودزینسیس the ceratosaur Syntarsus rhodesiensis – (وزن بیش از 25 کیلوگرم) هفت تا هشت سال طول می کشیده تا به اندازه بزرگسالی برسد.

-پروسوروپود ماسوسپوندیلوس کریناتوس prosauropod Massospondylus carinatus Image (وزن: بیش از 250 کیلوگرم) 15 سال طول می کشیده تا به اندازه بزرگسالی برسد.

-سوروپود بوتریوسپوندیلوس ماداگاسکارینسیس sauropod Bothriospondylus madagascariensis – (وزن 17500 کیلوگرم) 43 سال طول می کشیده تا به اندازه بزرگسالی برسد.

-کرتوپسین پیتاکوسوروس مونگولینسیس ceratopsian Psittacosaurus mongoliensis – (وزن 80 کیلوگرم). 10 تا 11 سال عمر می کرد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top